Pagina 59 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 59
rocket tot vier jATO-eenheden kan meevoeren, worden er doorgaans
slechts twee van gebruikt om geld uit te sparen.
later wordt een van deze vliegtuigen omgebouwd om te worden gelan-
ceerd vanonder een Boeing B-29 moedervliegtuig. Een ander exem-
plaar, aangedreven door een Westinghouse j-34-40 jet én een Reaction
Motors inc lR8-RM-6 raketmotor, wordt op dezelfde wijze aangepast.
De D-558-ii voltooit de eerste vlucht op Muroc op 4 februari 1948 met
Douglas-testpiloot john Martin in de cockpit. Tijdens het hele programma
moet het gedrag van vliegtuigen met pijlvleugel bij hoge snelheid worden
bestudeerd. Men heeft vooral belangstelling voor het ‘pitch-up’-gedrag
(waarbij het vliegtuig ongevraagd de neus naar boven richt) en de rolbe-
wegingen van het toestel. Bovendien wil men onderzoeken welke invloed
de pluim uitlaatgas van de raketmotor zou kunnen hebben op de laterale
stabiliteit van het vliegtuig. Als gevolg daarvan worden de uitlaten van de
raketmotoren verlengd om te beletten dat de hete uitlaatgassen de roeren
van het vliegtuig zouden beïnvloeden bij supersonische snelheden.
Mach 2.005
in 1950 slaagt Douglas-testpiloot William Bridgeman erin om tot zeven
keer een snelheid van Mach 1.88 te bereiken in zijn vliegtuig dat wordt
aangedreven door een raketmotor. Het vliegtuig vertrekt onder het bom-
menruim van een B-29 en wordt gelanceerd op een hoogte van 10.000
m. Bij deze vluchten wordt instabiliteit van het vliegtuig vastgesteld. Op
hun beurt zullen ingenieurs van NACA de door Douglas verzamelde ge-
gevens gebruiken alvorens ze hun eigen research starten. NACA-piloot
Scott Crossfield maakt twintig vluchten. Op 20 november 1953 bereikt
Crossfield als eerste mens een snelheid van Mach 2.005. De laatste
vlucht van een D-558-ii vindt plaats op 20 december 1956 met testpi-
loot john B.McKay in de cockpit.
Musea
Dankzij dit programma heeft men voldoende informatie verzameld over
de stabiliteit en de drukverdeling van vliegtuigen die vliegen bij hoge
snelheid. Eén exemplaar wordt geschonken aan het ‘Planes of Fame’-
museum in Chino (Californië). Een tweede Skyrocket is tentoongesteld
in het National Air and Space Museum in Washington D.C. (dit is het
exemplaar dat voor het eerst in de geschiedenis tweemaal sneller vloog
dan het geluid). Het derde vliegtuig is tentoongesteld in het Antelope
Valley College in lancaster, California.
Bijschrift
??
? ?
Douglas D-558-ii
skyrockeT in heT korT
Aantal plaatsen 1
Motor Westinghouse J34-We-40,13 kN
raketaandrijving reaction Motors
XLr8-rM-5, 27 kN
Lengte 13 m
Spanwijdte 7,6 m
Hoogte 3,86 m
MtoW met enkel turbojet 4.795 kg
MtoW met gemengde aandrijving
6.925 kg
MtoW met enkel raketmotor 7.161 kg
turbojet brandstoftank 950 l
raketbrandstof 740 l
LoX tank 680 l
Max. snelheid 941 km/h
(6.100 m, turbojet)
Max. snelheid 1.160 km/h
(12.000 m, gemende aandrijving,
conventionele start)
Max. snelheid 2.010 km/h op 20.600 m
met raketmotor
overtreksnelheid 260 km/h
Klimvermogen 114 m/sec
(gemengde aandrijving)
??
??
Douglas D558-ii, Bell X-1B en X-1E.
D-558-ii nr 3 met vleugel chord extensions.
D 558-ii nr 2 met pijlvleugel.
De D-558-ii hangt onder een moedervliegtuig.
in formatie met een Sabre chase plane.
58-59_d-558-iiskyrocket.indd 59 16-06-20 10:28