Pagina 58 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

58 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog naderde een aantal vlieg-
tuigen zoals de P-38 lightning weliswaar in duikvlucht de geluidsmuur,
maar dit gebeurde meestal in noodsituaties wanneer de piloot probeer-
de een vijandelijk vliegtuig van zich af te schudden. Omdat zijn vliegtuig
ook niet gebouwd was voor dergelijke snelheden, konden piloten ook
hun ervaringen niet meer meedelen: de vliegtuigen braken in stukken in
de lucht of boorden zich in de grond. Daarnaast beschikte men toenter-
tijd niet over windtunnels waar tests bij Mach 0.8 tot 1.2 konden wor-
den uitgevoerd.
TesTvliegTuigen
Om die reden besluiten het National Advisory Committee on Aeronau-
tics (NACA), de Army Air Corps (later omgedoopt tot uSAF) en de Navy
dat het dringend nodig is testvliegtuigen te bouwen die gebruikt kunnen
worden voor experimenten in de transone-zone. Het Army Air Corps
geeft de voorkeur aan een vliegtuig met raketaandrijving en stelt fond-
sen ter beschikking voor het XS-1-project (Experimental Supersonic, later
afgekort tot X-1). Zowel de NACA als de Navy geeft de voorkeur aan een
meer conservatieve benadering en financieren het D-558-programma.
D-558-i skysTreak
Testvluchten met de Douglas D-558-i Skystreak vinden plaats op het
Muroc Army Air Field (later NASA Dryden Flight Research Center ge-
noemd) met deelname van een NACA-contingent specialisten onder lei-
ding van Walter C. Williams. De D-558-1 met zijn rechte vleugel lijkt vrij
eenvoudig in vergelijking met de Bell X-1, maar kan wel langer vliegen
en dus ook meer gegevens verzamelen. Net wanneer het testprogram-
ma met de Skystreak is gestart, wordt het contract met Douglas gewij-
zigd. Nu willen de Navy en de NACA een model met pijlvleugel. Terwijl
het testprogramma met de Skystreak doorgaat, wordt gestart met het
ontwerp van dit nieuwe model dat bij Douglas intern bekendstaat als
een ‘Phase ii’-model (met de Skystreak een ‘Phase i’-vliegtuig). Phase-iii
voorziet in de bouw van een mock-up van een gevechtsvliegtuig, ge-
bruikmakend van de ervaringen met de Skystreak en de Skyrocket. Maar
deze Phase-iii wordt nooit uitgevoerd.
D-558-ii skyrockeT
De D-558-ii is een volledig metalen eenzitter waarvan drie exemplaren
worden gebouwd. De vleugels van het vliegtuig hebben een pijlstand
van 35° terwijl de horizontale staartvlakken onder een hoek van 40° zijn
gemonteerd. Oorspronkelijk is het de bedoeling dat het vliegtuig met ei-
gen vermogen van de straalmotor op zou stijgen om tijdens de vlucht
tot vier raketten te ontsteken om zo hoge snelheden te bereiken. Wan-
neer de eerste twee exemplaren van het vliegtuig worden afgeleverd,
zijn de raketmotoren nog niet aangebracht en vliegen de toestellen zui-
ver op vermogen van de straalmotor. Maar jammer genoeg is deze mo-
tor zelfs niet krachtig genoeg om een gewone start mogelijk te maken.
Daarom wordt gebruikgemaakt van jATO-eenheden. Alhoewel de Sky-
De Douglas D-558-I Skystreak en D-558-II Skyrocket waren, samen met de Bell XS-1, de vroegste Ameri-
kaanse researchvliegtuigen die bedoeld waren om te onderzoeken wat er gebeurt wanneer een vliegtuig
de snelheid van het geluid nadert.
Douglas D-558-ii skyrockeT
HIStorIe Door: jozef Mols – Foto’s: NASA
Take off met jATO-ondersteuning.
58-59_d-558-iiskyrocket.indd 58 16-06-20 10:28