Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

56 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Het Zhukovsky Central AeroHydrodynamic institute (TsAGi) is het groot-
ste luchtvaartkundig researchcentrum ter wereld. Hier worden niet alleen
nieuwe vliegtuigconcepten getest maar worden ook bestaande vliegtui-
gen regelmatig onderzocht om na te gaan of er nog verbeteringen aan
het ontwerp kunnen worden aangebracht. Naast praktisch werk voor
vliegtuigconstructeurs wordt er dus ook aardig wat theoretisch onder-
zoekswerk gedaan. Het ‘druppelvliegtuig’ waar bij TsAGi sinds 2010
wordt gewerkt, moet dan ook gezien worden als zo’n theoretisch con-
cept. Maar het is wel zeker dat de opgedane ervaringen geheel of ge-
deeltelijk zullen worden gebruikt door constructeurs bij het ontwerp van
nieuwe vliegtuigen.
Snelle zakenjet
Bij het ontwerp wordt gepoogd een optimaal aerodynamisch ontwerp te
vinden met het oog op de bouw van een zakenjet. Tegelijkertijd wordt er
gestreefd naar maximaal comfort voor de inzittenden. Het vliegtuig zou
een actieradius moeten krijgen van 4.200 km met drie inzittenden en
van 3.200 km met zes personen aan boord. Het theoretische MTOW
bedraagt 6.000 kg.
Het meest opvallende kenmerk van dit toestel is de druppelvormige
romp. Die laat toe de cabine breder te maken dan die van conventione-
le zakenjets, waardoor de zes inzittenden een maximaal comfort genie-
ten. De cabine wordt niet alleen breder, maar ook 1,9 m hoog. Bij een
eerste reeks tests in een transone windtunnel bereikt de Tadpole een
kruissnelheid van Mach 0.8 tot 0.82 met een vleugel met een pijlstand
van 10°. Bij TsAGi vermoedt men dat deze snelheid nog vergroot kan
worden tot Mach 0.86 als deze pijlstand lichtjes verhoogd wordt.
aanpaSSingen
Na een eerste reeks tests werden de motoren die voorheen aan de ach-
terzijde van de romp waren aangebracht, nu naar de bovenzijde van de
vleugel verplaatst. Dit heeft geen negatieve invloed op de vliegeigen-
schappen van de Tadpole. TsAGi besloot in 2017 tot deze wijziging na-
dat eerder bij andere vliegtuigconcepten een dergelijke motoropstelling
met succes werd beproefd. Het voordeel van deze opstelling is onder
meer dat op de vleugel gemonteerde motoren voor minder geluidshin-
der op de grond zorgen dan motoren die achteraan tegen de romp zijn
aangebracht.
De Tadpole zal in zijn huidige vorm nooit in serie gebouwd worden.
Het is zelfs niet duidelijk of een prototype op ware grootte ooit in vlucht
zal worden getest. Wel is duidelijk dat dankzij deze experimenten inte-
ressante informatie is verzameld met betrekking tot deze hoogst onge-
wone vormgeving en de invloed ervan op de aerodynamische kenmer-
ken van het vliegtuig. Die informatie zal ongetwijfeld gebruikt worden
door Russische constructeurs bij het ontwikkelen van toekomstige za-
kenjets.
Officieel heet dit vliegtuigontwerp de ‘Tadpole’ (of Golovastik in het Russisch) maar in de Russische pers
wordt er meer aan gerefereerd onder de naam ‘Druppelvliegtuig’ of – met wat minder respect – de ‘Dik-
kop van TsAGI’. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de wel uitzonderlijke vorm van deze zakenjet.
Bijschrift
tSagi’S DRuppelvlieGTuiG
OnTwIkkElInGEn Door: jozef Mols – Foto’s: TsAGi
??
? ?
??
??
56_druppelvliegtuig.indd 56 16-06-20 10:27