Pagina 54 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

54 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Op 1 april 2020 deed België een aanbetaling van bijna 23 miljoen dol-
lar voor de aanschaf van 34 lockheed Martin F-35A’s, een contract dat
in totaal ruim vijf miljard dollar waard is. Volgens Kolonel Geert de Dec-
ker, de stafchef van de luchtcomponent, is de luchtmacht van plan de
F-35’s op twee bases te stationeren ondanks het geringe aantal, om zo-
doende altijd een uitwijkveld ter beschikking te hebben. Dat zijn de hui-
dige F-16 vliegbases Kleine Brogel in Vlaanderen en Florennes in Wallo-
nië. Hiermee wordt ook een pijnlijke keuze voorkomen tussen een
stationering van alle F-35’s op een Vlaamse of een Waalse basis.
lockheed Martin levert de eerste Belgische F-35 in 2023 af, maar het
duurt dan nog twee jaar voordat de eerste naar België komt. Telkens wor-
den vier vliegtuigen tegelijk afgeleverd met een groep van vijf in 2029.
Een jaar later moet de aflevering compleet zijn. Tot 2028 zullen vijf Belgi-
sche F-35’s gestationeerd zijn op luke AFB in Arizona voor opleidingen.
De keuze voor de F-35 maakt voortzetting mogelijk van de samenwer-
king met de Nederlandse Koninklijke luchtmacht (Klu). Net als Neder-
land heeft België meegedaan aan verschillende expeditiemachten, zoals
in Afghanistan, de Balkan, libië, irak, Syrië en aan Baltic Air Policing,
waarbij verschillende NAVO-landen de luchtverdediging van de Baltische
staten op zich nemen. Belgische en Nederlandse F-16’s losten elkaar af
in een verregaande samenwerking op nationaal niveau. Ook de Quick
Reaction Alert (QRA), waarbij twee F-16’s 24/7 klaarstaan om op te stij-
gen, wordt sinds 1 januari 2017 door België en Nederland gedeeld. in
januari 2018 was het alarm: twee Belgische F-16’s stegen op vanaf Flo-
rennes bij de Franse grens om over Nederland te vliegen en twee Russi-
sche Tu-160 bommenwerpers te onderscheppen boven de Noordzee.
Nadat de Tupolevs aan de RAF waren ‘overgedragen’, landden de F-16’s
op leeuwarden om te tanken alvorens naar hun basis terug te keren.
Van Hercules naar a400M
Als deze Piloot en Vliegtuig verschijnt, zal naar verwachting het eerste
Airbus A400M transportvliegtuig zijn afgeleverd op Brussel-Melsbroek.
Die is niet in de Belgische kleuren, maar in die van luxemburg. Als we
de NAVO AWACS’en niet meerekenen, wordt dit het eerste vliegtuig in
de militaire kleuren van luxemburg sinds de uitfasering van twee Piper
Super Cubs in 1970. België heeft zeven A400M’s besteld ter vervanging
van de twaalf oude C-130H Herculessen en krijgt zo de beschikking over
acht vliegtuigen, alle gebaseerd op Melsbroek. Belgische en luxemburg-
se vliegers zijn in de leer bij de RAF om op de A400M te leren vliegen.
België gaat deelnemen in de pool van de door Nederland geïnitieerde
Als alle plannen doorgaan ziet de Belgische luchtmacht (officieel: Luchtcomponent van Defensie) er over
slechts enkele jaren totaal anders uit dan vijf jaar geleden. Die verandering is al begonnen. De laatste
Westland Sea King op Koksijde werd op 21 maart 2019 afgestoten. Ook alle Alphajets zijn eind 2019
buiten dienst gesteld. Zij zijn te koop met naar verluidt belangstelling vanuit de Franse luchtmacht. De
F-16’s worden vervangen. En ook de transportvloot gaat er heel anders uitzien.
BelgiscHe lucHtMacHt Moderniseert
MiLitAir Door: Fred Willemsen
54-55_belgischeluchtmacht.indd 54 16-06-20 10:27