Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 5
De mededeling zorgde voor een kleine schok in de vlie-
gergemeenschap: ‘s werelds eerste typecertificaat voor
een elektromotoraangedreven vliegtuig. Die eer viel het
Sloveense Pipistrel te beurt met hun Velis Electro (zie
pagina 47) die in de ogen van de European union Avia-
tion Safety Agency aan alle (vlieg)veiligheidseisen vol-
doet. Vrijwel gelijktijdig maakte Bye Aerospace bekend,
dat hun al even ‘elektrische’ eFlyer 2 op een haar na
Amerikaans gecertificeerd is. Om daar direct aan toe te
voegen dat niet alleen hun eFlyer 4 het tekentafelstadi-
um bijna ontstegen is, maar er ook een tweemotorige
zes-negenzitter in de pijplijn zit.
Met die twinvariant schurkt Bye aan tegen de bij Aero-
TEC ontwikkelde eCaravan (zie pagina 22) die onlangs
voor het eerst vloog. Die vlucht vertoonde veel overeen-
komsten met de sinds december 2019 bij Harbour Air
vliegende DHC-2 Beaver ePlane 1 vanwege beider 750
pk sterke magniX 500-aandrijving. Waardoor gesteld kan
worden dat er volop beweging zit in de markt voor klei-
nere vliegtuigen met plek voor twee (Pipistrel, Bye Ae-
rospace), vijf (DHC-1) of negen (Caravan) passagiers.
Drijvende e-aandrijfkrachten zijn vooreerst het door
Rolls-Royce overgenomen Siemens (eFlyer), het
Sloveense Emrac (Pipistrel en Air Race E) en het Ameri-
kaanse magniX (Harbour Air, AeroTEC). Ze slaagden erin
de vloeistofgekoelde elektromotoren voor het brand-
schot naar een veilig, betrouwbaar en bovenal licht-
gewicht niveau te tillen.
Op aandrijvingsgebied zullen de discussies op termijn
dan ook ongetwijfeld verstommen. Ooit waren Conti-
nental en lycoming de general aviation-aandrijvings-
norm, maar die plek is hand over hand ingenomen door
de destijds verguisde BRP Rotax-varianten. En bestond
er in de vliegerwereld geen scherpe tweedeling tussen
traditioneel aluminium en het gebruik van kunststof
(vaak denigrerend aangeduid als ‘tupperware-kistjes’)?
Ook daarover hoor je tegenwoordig niemand meer.
Vergelijkbare discussies zullen ook verstommen als ac-
cuproducenten erin slagen lichtgewicht energiecellen te
leveren die wel voor langere tijd stroom kunnen leveren,
dan nu nog mogelijk is. De situatie die dan kan ont-
staan, is die van ‘omgekeerd’ meewarig denigreren:
“Goh, hang je nou nog steeds met dat barrel van jou
aan die loodhoudende Avgas-pomp…?”
Botsende visies?
De tijd
zal het
leren!
Opleiding
34 ASl Academy uitbreiding met Sonaca 200
Pilot report
16 Magnus Fusion 212 ultralight uit Hongarije
Typebeschrijving
32 F.8l Falco Vliegende Ferrari
43 Hevle Aviation Classic Toestel met nostalgische look
Status report
22 Cessna Grand eCaravan Nu met elektrische aandrijving
23 Cessna 408 Skycourier Eerste vlucht voor turboprop
61 Pipistrel Velis Electro Certificaat voor trainingsvliegtuig
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
54 Als alle plannen doorgaan
ziet de Belgische luchtmacht (offici-
eel: Luchtcomponent van Defensie)
er over slechts enkele jaren totaal an-
ders uit dan vijf jaar geleden. Die ver-
andering is al begonnen. De laatste
Westland Sea King op Koksijde werd
op 21 maart 2019 afgestoten. Ook alle
Alphajets zijn eind 2019 buiten dienst
gesteld, de F-16’s worden vervangen
door F-35A’s en ook de transportvloot
gaat er heel anders uitzien met de
komst van de A400M Atlas.
52 De Zweed Mikael Carlson (1959) staat helemaal boven
aan de top als het op airshow-vliegen uit de pioniersjaren van
de luchtvaart aankomt. Op zijn landingsstrip in het zuiden van
Zweden staat een prachtcollectie bestaande uit twee Blériot
XI’s, een Tummelisa, Fokker Dr.1, Fokker D.VII, Pfalz D.VIII en
een Piper Cub L-4H, waar zijn vrouw ook mee vliegt. Het begon
allemaal toen Carlson zich als tiener bezig ging houden met de
bouw van modelvliegtuigen.
66 Bij de nadering van Moskou-Domodedovo Airport
zakt een A380 van Emirates in september 2017 flink onder
het glijpad en komt daarbij gevaarlijk dicht bij de grond. Wat
ging er mis? De onderzoekers concludeerden dat er onvol-
doende coördinatie tussen de piloten was. Dat resulteerde
in de foutieve perceptie dat ze het glijpad van boven aan-
vlogen. Bovendien was de co-piloot te veel gefixeerd op de
localizer…
Door: Ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 16-06-20 11:44