Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 47
dat moment heeft het eerste prototype al 370 uur gevlogen, terwijl bei-
de vliegtuigen gezamenlijk de vereiste 500 certificatie-uren zouden vol
vliegen. Maar die daadwerkelijke certificatie laat nog steeds op zich
wachten omdat in 2017 een Maleisische financier verstek laat gaan en
Evektor noodgedwongen in maart van dat jaar de voorbereidingen voor
serieproductie tot op de dag van vandaag stil moet leggen. Het program-
ma heeft sindsdien ook de status ‘in ontwikkeling’.
EvE-55
Toch staat niet alles stil. De begin 2017 van Grob Aircraft overgekomen
nieuwe directeur dr. Gerd Berchtold krijgt als speciale opdracht het Out-
back-project weer vlot te trekken. Met het oog daarop voert hij niet al-
leen gesprekken met potentiële investeerders om de certificatie af te
kunnen ronden en de serieproductie op te starten, maar ook lanceert
Berchtold in december 2019 het plan om de EVE-55 te gaan ontwikke-
len, een hybride aangedreven variant waarbij in eerste instantie een van
beide turbopropmotoren kan komen te vervallen om te worden vervan-
gen door twee even sterke elektromotoren. De accu’s hiervan worden
gevoed door een in het achterste bagageruim geplaatste generator die
wordt aangedreven door de overgebleven turbopropmotor. in deze fase
wordt gemikt op een endurance van drie uur. Wordt uitsluitend elek-
trisch gevlogen, dan bedraagt de maximale vluchtduur veertig minuten.
in een tweede fase zou rond 2022 ook de turbopropmotor komen te
vervallen om plaats te maken voor tegen die tijd beschikbare sterkere en
lichtere accu’s, waardoor een endurance van 1,5 uur mogelijk wordt.
ondEraannEmEr
Evektor-Aerotechnik verricht tegenwoordig als onderaannemer werk-
zaamheden voor Zodiac Aerospace (gestoffeerde en metalen onderde-
len voor onder meer de galleys) en Aircraft industrie (let l-410 NG).
Ook wordt met Bell Helicopter Prague samengewerkt. De Evektor Group
is daarnaast betrokken bij productieprogramma’s van fabrikanten van ci-
viele en militaire vliegtuigen waaronder de l-39NG van Aero Vodochody.
Voor deze militaire trainer worden het voorste rompgedeelte en de
staartsectie, de luchtremmen en verschillende kleinere CNC gefreesde
onderdelen vervaardigd.
Met 300 ontwerpers en calculatiespecialisten, zes ontwerp- en ontwik-
kelingscentra in Tsjechië, ultramoderne software-apparatuur en snelle
prototypingtechnologieën behoort het bedrijf tot de grote leveranciers
van ontwerpoplossingen en technische analyses voor vliegtuig- en auto-
fabrikanten, ruimtevaartprogramma’s en treinfabrikanten. Ook is Evektor
betrokken bij het ontwerpen van de vleugelstructuur, het brandstofsys-
teem, de motorgondels en het interieur van de tweemotorige let l-
410NG, het Boeing 747-8-programma en technische analyses voor de
Airbus A350 XWB, de A340 500/600 en de A3XX-familie.
ClEan sky 2
Evektor werkt daarnaast nauw samen met universiteiten, onderzoeks-
centra en marktleiders, en neemt actief deel aan de onderzoekspro-
gramma’s in de lucht- en ruimtevaartindustrie. Evektor behoort tot de
toonaangevende bedrijven in het programma Clean Sky 2, het grootste
Europese onderzoeksprogramma voor geavanceerde technologie gericht
op vermindering van CO2- en gasemissies, geluidsreductie en een nieu-
we voortstuwingstechnologie in de luchtvaart. Het bedrijf is lid van het
Clean Sky 2-consortium dat nauw samenwerkt met Airbus, EADS, Alenia
Aermacchi, Safran, Dassault Aviation, Rolls-Royce en andere leden.
Evektor maakt onderdelen voor de l-39NG.
De EVE-55: eerst hybride, gevolgd door volledig elektrische aandrijving.
44-45-46-47_evektor.indd 47 16-06-20 10:24