46 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
IndusTrIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Evektor-Aerotechnik
kW (68 pk) sterke Rotex RE X90-7 elektromotor. De EPOS werd in nau-
we samenwerking met de Czech light Aircraft Association ontwikkeld.
vUt-(sUpEr)Cobra 100
Evektor wilde met de VuT-Cobra 100 een betaalbaar aluminium alterna-
tief bieden voor de traditionele Cessna’s, New Pipers en Mooney’s. Sleu-
telwoorden zijn ruimte, comfort, snelheid en een moderne uitstraling.
Dit laatste moet blijken uit twee naar boven scharnierende deuren, vleu-
gels met winglets en een Sagem glass cockpit met twee beeldschermen,
een S-Tec 55X autopilot, en naar keuze enkele of dubbele uitgevoerde
Garmin 430 GPS/NAV/COMM’s.
De Cobra heeft een lengte van acht meter en een spanwijdte van 10,2
meter. De vier tot vijf inzittenden nemen plaats in een 2,9 m lange en
1,31 m brede cabine. Er zouden twee motorvarianten beschikbaar ko-
men: de 200 pk sterke lycoming iO-360A en de 310 pk sterke Conti-
nental iO-550-N. Het maximale startgewicht voor de lycoming-uitvoe-
ring (de VuT 100-120i) bedraagt 1.330 kg bij een nuttige lading van
530 kg. Met dit toestel kunnen kruissnelheden worden behaald tot 300
km/h bij een non-stopbereik van 2.000 kilometer. De Continental-vari-
ant (VuT100-131i) staat als Super Cobra te boek, haalt kruissnelheden
tot 333 km/u en vliegt maximaal 1.830 km non-stop. Het maximale
startgewicht ligt hier bij 1.450 kg. De nuttige lading bedraagt 570 kg. Na
de certificatie in 2006 zouden ook dieselaangedreven varianten (de VuT
100-120 Tdi) in het programma worden opgenomen, waarvoor een
contract werd gesloten met SMA Engines voor de levering van 230 pk
sterke SR 305 motoren. Na een eerste vlucht op 11 november 2004 is
het uiteindelijk nooit tot serieproductie gekomen van de Cobra. Toch
wordt de deur hier nog op een kier gehouden omdat het vliegtuigen
nog steeds de status van ‘in ontwikkeling’ heeft.
Ev-55 oUtbaCk
Rond 2005 wordt ook de ‘New Generation utility Turboprop’ EV-55 Out-
back gepresenteerd. De tweemotorige turboprop zou 535 pk sterke
Pratt & Whitney Canada PT6A-21-motoren krijgen die vierbladige Avia
AV-844 constant speed propellers aandrijven. Het toestel zou plaats
gaan bieden aan 9-14 passagiers, maar daarnaast ook in vracht- of za-
kenuitvoering kunnen worden geleverd. Er wordt daarbij een nuttige la-
ding voorzien van 1.800 kg en de mogelijkheid te vertrekken van en te
landen op onverharde startbanen. Ook wordt een drijvervariant voorzien.
Met een belading van ruim 900 kg en een kruissnelheid van 410 km/h
zou vervolgens 925 nm (1.713 km) kunnen worden overbrugd. Met ne-
gen passagiers aan boord zou het bereik rond de 800 nm (1.413 km)
komen te liggen. Na een eerste vlucht op 24 juni 2011 met de EV-55M
(Military) wordt in november 2014 bij de EASA een certificatieverzoek
ingediend conform ‘CS-23 Normal category’. Op 10 april 2016 wordt
een eerste vlucht uitgevoerd met een productieconform prototype. Op
De SportStar EPOS+ wordt elektrisch aangedreven.
Het VuT-Cobra-project ligt nog steeds op de plank… EV-55 Outback: wachten op nieuwe investeerders.
44-45-46-47_evektor.indd 46 16-06-20 10:24