Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 45
2019 vonden 88 toestellen van dit lSA-type een nieuw Amerikaans
baasje.
sportstar rCt
Evektor speelt al vroegtijdig in op de mogelijkheden die de Amerikaanse
Special-light Sport Aircraft (S-lSA) klasse biedt. En met succes, want in
relatief korte tijd worden ook bijna honderd SportStar MAX-varianten op
Amerikaans ‘kenteken’ gezet. Een groot deel hiervan wordt vervolgens
ingezet voor opleidingsdoeleinden. Toch is deze RTC geen variant van de
SportStar MAX, maar afgeleid van de Harmony waarvoor al in 2005 het
EASA jAR-VlA-certificaat werd afgegeven. Door relatief kleine aanpassin-
gen kan het toestel vrij snel voldoen aan de eisen die de EASA stelde
aan een Very light Aircraft (VlA) met een maximaal startgewicht van
600 kg. Medio mei 2012 wordt dan ook het zogenoemde CS-lSA Res-
tricted Type Certificate (RTC) afgegeven voor de inmiddels zesde gene-
ratie van de SportStar waardoor ook de Europese opleidingswereld ken-
nis kan gaan maken met dit vliegtuig. Het vliegtuig wordt naar talloze
vliegscholen wereldwijd geëxporteerd.
glass CoCkpits
Digitale avionica-ontwikkelingen gaan evenmin aan Evektor voorbij. Zo
wordt in juni 2014 de RTC na EASA-certificatie leverbaar met een ‘full re-
dundancy’ Dynon SkyView glass cockpit. Deze bestaat uit SkyView 10”
EFiS en 7” EMS schermen, een ADAHRS-module, twee GPS Mapping
modules, 3D Terrain met Synthetic Vision System, COMM/NAV/VOR/
lOC Garmin GNC 255 receiver en een ballistische reddingparachute. in
het vliegtuig is tevens een Apple iPad Mini geïnstalleerd.
in maart 2018 kan het toestel dankzij EASA-certificatie ook worden gele-
verd met een digitale Garmin G3X Touch glass cockpit. Deze bestaat uit
twee G3X Touch Screen displays met elk een diameter van 26 cm. Te-
vens is sprake van een dubbel uitgevoerd Air Data Attitude and Heading
Reference System (ADAHRS), Engine Monitoring System, en een dubbel
uitgevoerde GPS met Synthetic Vision Technology. Garmin leverde daar-
naast een GNC 255 NAV/COM en GTX 328 transponder en (optioneel)
een GPS Aera 500.
Amper een jaar later volgt een voorlopige kroon op alle ontwikkelingen
als het toestel wordt goedgekeurd voor Night VFR-gebruik. De G3X suite
is met het oog daarop uitgebreid met de verplichte back-up ASi en AlT,
alsmede nachtverlichting.
Ook voor 2020 staan de nodige uitbreidingen op stapel wat onder meer
blijkt uit een Garmin GTX 335 ADS-B Out Transponder, Air Traffic AT-1 en
een (optioneel) Garmin GPS Aera 660. Daarnaast staan verbeterde
stoelen en geoptimaliseerde voetsteunen op het programma.
Voor het brandschot van alle SportStars is de 100 pk sterke Rotax 912
ulS te vinden die een op de grond instelbare driebladige Woodcomp
Klassic 1700/3/R aandrijft. Die combinatie is bij 75 procent motorver-
mogen goed voor een kruissnelheid van 92 kts (171 km/h) en een
vliegbereik van 700 nm (1.300 km). Begin 2020 waren er ruim 500
SportStar-varianten geleverd.
sportstar Epos+
uit de SportStar RTC is ook de elektromotoraangedreven SportStar EPOS
(Electric POwered Small Aircraft) afgeleid. Deze laagdekker met een
MTOW van 600 kg heeft een 75 kW (100 pk) sterke vloeistofgekoelde,
koolborstelloze Rotex Electric RE BB 90-5 elektromotor voor het brand-
schot. Daarmee kan dankzij negentig in twee containers ondergebrachte
Kokam lithium-polymeer accu’s ongeveer een uur gevlogen worden bij
een kruissnelheid van 170 km/h. Evektor voorziet voor de tweezitter een
leeggewicht van 285 kg, terwijl iedere accucontainer 53 kg weegt. Daar-
door krijgt het toestel een nuttige lading van ruim 209 kg.
De EPOS is aerodynamisch geoptimaliseerd en heeft een iets grotere
spanwijdte dan de reguliere RTC (10,46-8,65 m). Het toestel vloog in
maart 2013 voor het eerst waarbij het werd aangedreven door een 50
Bijschrift
??
? ?
??
??
De Harmony lSA is in Amerika redelijk populair.
De SportStar RTC vliegt ook in Nederland. (Foto: Cycloon Holland) De RTC wordt wereldwijd ingezet als lesvliegtuig.
44-45-46-47_evektor.indd 45 16-06-20 10:24