44 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
De Tsjechische luchtvaartindustrie is natuurlijk ouder dan vijftig jaar, wat on-
der meer blijkt uit het gegeven dat er in 1936 in Kunovide al sprake is van
een luchtvaartindustrie. De echte doorbraak volgt echter wanneer in de ja-
ren tachtig tot negentig bij Aerotechnik de populaire l-13 Vivat-motorzwe-
vers van de band gaan rollen waarvan er bijna 200 worden geproduceerd.
EvEktor
Het in 1991 opgerichte Evektor neemt in 1996 Aerotechnik over. Dank-
zij deze bundeling van krachten van zowel civiele als militaire luchtvaart-
specialisten slaagt Evektor-Aerotechnik erin een van de grootste produ-
centen van lichte sportvliegtuigen te worden. Meer dan 1.400
vliegtuigen zijn sindsdien afgeleverd in vijftig landen wereldwijd, met
naar schatting 1.000.000 opgetekende vlieguren.
Na een eerste proefballonnetje in de vorm van de P220ul Koala, volgt
de grote doorbraak bij de introductie van de sinds 1997 leverbare EV-97
Eurostar Sl-varianten waarvan er meer dan 1.000 geleverd worden. Het
Rotax 912 ul aangedreven toestel is een ‘klassieke’ ultralight met een
MTOW van 472 kg dat plaats biedt aan twee personen. De latere Sl+ is
van hetzelfde kaliber, maar heeft een nieuw ontworpen vleugel met ge-
integreerde brandstoftanks en een 8 kg lager leeggewicht. De uit het ba-
sismodel afgeleide (en nog steeds leverbare) EuroStar SlW combineert
het beste van twee werelden: de romp van de Eurostar en de vleugels
en staartsectie van de in 1999 geïntroduceerde EV-97 VlA Harmony.
Deze Harmony wordt vervolgens in de markt gezet als gecertificeerd trai-
ningsvliegtuig met een MTOW van 600 kg, wat onder meer leidt tot de
Tsjechische CAA jAR-VlA-certificering in 2003 en het EASA-certificaat in
2005. in Amerika verwerft het toestel het felbegeerde Special-light
Sport Aircraft (S-lSA) certificaat en wordt sinds 2011 aangeboden als
Harmony lSA, een verdere evolutie van de SportStar met nieuwe taps
toelopende vleugel, langere romp en meer cockpitcomfort. Tot eind
En dat is deze keer het op Kunovice Airport gevestigde Aerotechnik dat een halve eeuw geleden begon
met de productie van lichte general aviation-vliegtuigen. Tegelijkertijd werd een reparatie- en onder-
houdsorganisatie op poten gezet voor Zlin- en L-60 Brigadýr-toestellen. In 1996 werd Aerotechnik
onderdeel van Evektor.
(Foto: Robert Herbst)
Er is Er EEn jarig…
IndusTrIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Evektor-Aerotechnik
44-45-46-47_evektor.indd 44 16-06-20 10:23