Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 43
in het verleden hadden zelfbouwers al geprobeerd een tweezitter te
ontwerpen op basis van de Fly Baby-tekeningen. Maar tot een georgani-
seerd aanbod door een commerciële onderneming kwam het nooit, tot
de gebroeders Eric en Stacy Hevle het ontwerp onder de loep namen.
Hevle AviAtion
Hevle Aviation uit Bakersfield startte als familiebedrijf. Vader Ron Hevle
leerde vliegen op zijn zestiende, nam deel aan de unlimited Races in
Reno en startte zijn eigen luchtvaartbedrijfje op een eigen vliegveldje.
Met een vloot uit een legervoorraad overgenomen vliegtuigen verzorgde
hij sproei-opdrachten voor landbouwers en wijnboeren. Zoon Stacy
werkte in die tijd bij Cessna terwijl broer Eric zijn multi-engine rating en
CPl verwierf.
Na enige tijd besluit vader Ron een afzonderlijk bedrijf op te richten voor
het onderhoud van zijn vloot landbouwvliegtuigen. Spoedig worden ook
diensten aangeboden bij de bouw van kitvliegtuigen voor derden. RV’s,
Harmon Rockets en Murphy Rebels worden er veelvuldig gebouwd. Op
enig moment willen de broers ook een eigen vliegtuigje bouwen en la-
ten hun oog vallen op de Bowers Fly Baby. Maar eigenlijk willen ze een
tweezitter. Vooreerst gaan ze te rade bij de ontwerper, Peter Bowers,
maar ontdekken daarna bij toeval dat David Munday, een luchtvaarton-
derzoeker aan de university of Kentucky, al enkele jaren eerder een
tweezitter-Fly Baby bouwde. Dus contacteren ze ook hem.
ClAssiC
Van Munday nemen de Hevle’s het ontwerp van de romp over. Die is
ongeveer 32 cm langer dan die van de Fly Baby. Eigenlijk gaat het om
een ‘verlengstuk’ dat net achter de cockpit wordt voorzien om ruimte te
bieden aan een tweede inzittende. Met het oog op het zwaartepunt
wordt de vleugel naar achteren verschoven. Omdat de Hevle-broers
geen kaas hebben gegeten van hout, nemen ze Pete Plum in dienst om
de bouw van hun vliegtuig te begeleiden.
De Classic die zo ontstaat, is voorzien van een dubbele besturing. Bij so-
lovluchten wordt er gevlogen vanaf de achterste stoel. Daar is de romp
echter smaller zodat de piloot er wat minder comfort heeft. Als kracht-
bron wordt de 110 pk sterke Rotec R2800 voorzien, maar ook een Ro-
tax 912 behoort tot de mogelijkheden.
De kit van de Classic kost ongeveer 15.000 dollar en bestaat uit een
constructie van gelaste metalen buizen. Voor doe-het-zelvers die liever
met hout werken verkoopt Hevle Aviation ook een set bouwtekeningen
(circa 50 dollar). Daarvoor heb je ook de bouwtekeningen van de Bo-
wers Fly Baby nodig (65 dollar). De bouw vergt op basis van de metalen
kit ongeveer 2.000 werkuren. Geschatte kostprijs: tussen 20.000 en
40.000 dollar al naargelang de afwerking en de motor- en avionica-keu-
ze.
De Bowers Fly Baby is een vaak geziene gast op fly-ins. Hoewel het niet direct een replica is, heeft het
een leuke nostalgische look dankzij Peter M. Bowers die ooit voor Boeing werkte. Het model is tamelijk
populair onder zelfbouwers, maar toch rees de vraag: bestaat er ook een tweezitter-variant?
Bijschrift
Hevle AviAtion ClAssiC
TyPeBescHrijving Door: jozef Mols
??
? ?
Hevle AviAtion ClAssiC
in Het kort
Motor rotec r2800, 110 pk
Aantal plaatsen 2
Lengte 6,7 m
spanwijdte 8,53 m
Leeggewicht 362 kg
MTOW 600 kg
Maximale snelheid 217 km/h
Kruissnelheid 168 km/h
Overtreksnelheid 72 km/h
startaanloop 121 m
Landingsrol 152 m
Klimvermogen 5 m/sec
internet hevleaviation.com
??
??
43_hevleaviationclassic.indd 43 16-06-20 10:23