Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 41
van de geluidsmeting, het mag ook in eigen beheer afgewerkt worden.
De Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV) kan
daar alle info over verstrekken, en veel bouwers zijn ook bekend met die
vereniging. Daarbij moet aangetekend worden dat die meting wel vol-
gens een gecertificeerde procedure en aan bepaalde voorwaarden moet
voldoen. ANMi beschrijft dit ook uitgebreid op de website.
Als de performancemeting niet goed is uitgevoerd, heeft het tot gevolg
dat er geen geluidsmeting gedaan wordt die met goed gevolg kan wor-
den afgerond, met als gevolg dat ANMi dit alsnog zal doen. Om tot een
goede performancemeting te komen dienen er voldoende runs uitge-
voerd te worden om de Vy (beste klimsnelheid) te bepalen. Dit kan ver-
schillen per vliegtuig, maar de piloot is hier de belangrijkste factor. Er
worden net zoveel runs gevlogen totdat het ANMi tevreden is. Er is tij-
dens het vliegen continu contact met de grondploeg, waardoor hier
geen onduidelijkheid over is.
VlIegVeld Budel
Het ANMi voert de performancemeting en de geluidsmeting beide uit
op vliegveld Budel. Hiervoor worden aparte dagen gereserveerd, waar
de havenmeester van Budel uiteraard van op de hoogte is. Waarom dit
op Budel gedaan wordt? Omdat het ANMi hier de vergunning heeft en
op Budel ook afgeweken mag worden van richting van de runway in ver-
band met de windrichting. En Budel ligt niet helemaal in een uithoek
van ons kleine landje, dat is ook een voordeel.
TesTVerlooP
in dit geval wordt ook een daadwerkelijke meting beschreven. We ver-
trekken op een dag vanaf vliegveld Teuge naar Budel om de perfor-
mancemeting te doen. Na een mooie start kiezen we het luchtruim. Een
mooi vluchtje om weer even aan het vliegtuig te wennen, met voldoen-
de brandstof aan boord en ook nog eens de nodige ballast om straks de
performancemeting te kunnen doen bij een Maximum Take Off Weight
(MTOW). Het is redelijk warm en ondanks dat is het redelijk steady. We
melden ons al snel aan bij Niederrhein om de CTR te crossen, aange-
zien we geen zin hebben om boven 3.000 ft te cruisen. in onvervalst
Duits-Engels krijgen we de klaring, en crossen ‘from the north to the
south’ de CTR, en concentreren ons daarna al snel op vliegveld Budel.
Als we ons op Budel aanmelden, blijkt al snel dat men op de toren al
weet wat we komen doen. Het ANMi heeft z’n voorwerk goed gedaan
en we zien vanuit de lucht ook al de opstelling van de geluidmeetwa-
gen, in ons geval een caravan.
dIscussIe
Nadat we geland zijn worden we allerhartelijkst ontvangen door de crew
van het ANMi, onder duidelijke aanvoering van Dorus lendering. Daarna
wordt vrij snel overgegaan tot uitwisseling van zaken als gewichten,
MTOW, ballast en dergelijke. Hier ontstaat nog wat discussie over de
MTOW van het betreffende vliegtuig die standaard een hoger MTOW
heeft dan het toestel waarop ‘gecertificeerd’ wordt. later begrijpen we
waarom. Het ergste wat het ANMi kan overkomen is dat een geluidsme-
ting niet met goed gevolg afgerond wordt. Daar zijn ook zij ‘ziek’ van.
WAArNeMer
Daarna wordt eerst de performancemeting gedaan en daarvoor krijg je
een waarnemer aan boord van het ANMi, met stopwatch en draadloze
toerenteller.
We gaan de performancevlucht maken waarbij we minimaal zes goede
runs maken. We beginnen met 85 kts, en nadat de run goed bevonden
is doen we hetzelfde kunstje nog een keer maar dan 5 kts er bovenop.
De waarnemer checkt de hoogte, de duur van de run, de eindhoogte
die we bereiken, en natuurlijk ook de snelheid die we hanteren. Alles
Bijschrift
??
? ?
??
??
Meetunit.
Het meetmoment.
40-41-42_geluidsmeting.indd 41 16-06-20 10:22