40 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Fabrikanten van vliegtuigen vragen dit geluidscertificaat aan bij de natio-
nale luchtvaartautoriteit in hun land. Wordt een vliegtuig goedgekeurd,
dan nemen andere luchtvaartautoriteiten deze goedkeuring over. Bij-
voorbeeld een Cessna die in de Verenigde Staten wordt gefabriceerd en
door de FAA wordt toegelaten, wordt door de Nederlandse inspectie
leefomgeving en Transport (ilenT) geaccepteerd, mits het geluidsni-
veau ook aan de Europese normen voldoet.
ANMI
Bij amateurbouw-vliegtuigen geldt dit automatisme niet, omdat er
meestal unieke combinaties van vliegtuig, motor en propeller worden
gebruikt. Het geluid dat deze vliegtuigen maken, moet gemeten worden
door een erkende organisatie, Aircraft Noise Measurement institute (AN-
Mi). Deze is erkend door de ilenT en is momenteel in Nederland de
enige organisatie die metingen verricht aan amateurbouw-vliegtuigen tot
een maximumgewicht van 1.500 kg. En elk amateurbouw-vliegtuig blijft
wel onder de 1.500 kg en kan dus aankloppen bij het ANMi.
TIjdelIjk cerTIfIcAAT
Als een vliegtuig eenmaal is afgebouwd en ermee gevlogen mag wor-
den, krijgt het een tijdelijk geluidscertificaat dat een jaar geldig is. in die
tijd kan het toestel ingevlogen worden en kan de eigenaar vertrouwd ra-
ken met zijn eigen vliegtuig.
De meeste eigenaren zijn niet echt blij met dit tijdelijke certificaat, want
het vliegtuig wordt meestal ingedeeld in de slechtste geluidsklasse, lees:
duurste geluidsklasse. Want voor een vliegtuig dat veel geluid maakt,
moet meer betaald worden voor de landing dan voor een exemplaar dat
minder geluid produceert. Denk niet dat wanneer je geen geldig certifi-
caat haalt, je dan toch met een – zij het onvoordelig – tijdelijk certificaat
verder kunt. Want nadat dit verloopt en er geen geluidscertificaat is afge-
geven, mag er niet meer gevlogen worden met het vliegtuig.
Als het vliegtuig een ‘aerobatic’ vliegtuig is, hoeft er helemaal geen ge-
luidscertificaat te komen. Een beetje onbegrijpelijk, maar zo zit het nu
eenmaal in elkaar.
Maar, voordat er aan een geluidsmeting wordt begonnen, zal ANMi eerst
nagaan of er niet eenzelfde vliegtuig in dezelfde configuratie reeds is ge-
meten, want is dat geval kan het afgedaan worden met een gelijkstelling.
Dat gaat sneller en is goedkoper.
PerforMANce MeTINg
Om een goede geluidsmeting te kunnen maken, moet er eerst een per-
formancemeting worden gedaan. Dit hoeft niet per se onderdeel te zijn
Ondanks dat we in Nederland een van de meest liberale wetgevingen ter wereld hebben waar het gaat
om het zelf bouwen van vliegtuigen, hebben we toch duidelijke regels als het gaat om het produceren
van geluid. Want elk vliegtuig moet een geluidscertificaat hebben om een Bewijs van Luchtwaardigheid
(BVL) te kunnen verkrijgen.
HET geluIdscerTIfIcAAT VAN EEN VliEgTuig
ExpErimENtaL Door: jan van Wendel
40-41-42_geluidsmeting.indd 40 16-06-20 10:22