PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 39
Durand verkocht destijds 75 sets bouwtekeningen waarna twaalf bou-
wers erin slaagden hun vliegtuig volledig af te werken en ermee te vlie-
gen. Swadosh had eerder het prototype van de Durand gezien in een
verlaten hanger en raakte geïnteresseerd in het ontwerp. Hij koopt ver-
volgens zowel het vliegtuig, de bouwtekeningen én de productierechten
van Durand en richt de Durand industries llC op om het vliegtuig op-
nieuw in productie te nemen. in eerste instantie hertekent Swadosh de
bouwtekeningen, gebruikmakend van een SolidWorks 3D CAD-systeem.
Dat hertekenen moet leiden tot een gemakkelijk te bouwen vliegtuig
waarbij de bouwtijd op circa 3.000 werkuren komt. Als krachtbron wordt
de lycoming O-320 van 150 pk geselecteerd.
De volledig metalen Durand Mk V is een tweedekker met negatieve
stagger-vleugels. De voorrand van de bovenste vleugels ligt daarbij
achter die van de onderste vleugels. Daardoor is het nagenoeg onmo-
gelijk het vliegtuig te laten overtrekken. De vier vleugels zijn over de
hele lengte voorzien van flaps waardoor een snelle respons verwacht
mag worden. Bovendien heeft de Mk V zeer goede STOl-eigenschap-
pen. De bovenste vleugel is gemonteerd achter het zwaartepunt van
het vliegtuig, terwijl de onderste vleugel er net voor ligt. Bij de landing
zal het grondeffect vooral de voorste lagere vleugel beïnvloeden en er
geleidelijk zijn lift verhogen. Door dit effect net voor het zwaartepunt van
het vliegtuig, wordt de neus lichtjes naar boven geduwd zodat een bijna
automatische ‘flare’ ontstaat. Rol-controle gebeurt bij middel van spoi-
lers.
instappen in de 112 cm brede cabine verloopt via een naar voren open-
schuivende cockpitkap uit lexan. Op het panel is voldoende ruimte
voorzien voor een heel gamma iFR-instrumenten. De tweezitter beschikt
over dubbele besturing en heeft een bestuurbaar neuswiel. De poten
van het landingsgestel zijn vervaardigd uit Scotchply, een 3M-composiet-
materiaal. Eén bouwer heeft zijn Durand voorzien van drijvers. Hoewel
oorspronkelijk aangeboden als ‘plans only’-project, worden bepaalde
moeilijker te monteren onderdelen aangeboden in semi-kits.
Het gebeurt niet vaak dat een oud vliegtuigontwerp onder het stof wordt weggehaald om opnieuw te
worden aangeboden. Het overkwam de zeldzame Durand Mk V echter wel. Het door William H. Durand
ontworpen vliegtuig werd in 1978 tijdens de EAA Oshkosh geïntroduceerd en dankzij de Amerikaan Jim
Swadosht tijdens de 2017-editie opnieuw in de schijnwerpers gezet.
Bijschrift
DuranD Mk V 2.0
OntWikkElingEn Door: jozef Mols
??
? ?
DuranD Mk V in het kort
Aantal plaatsen 2
Motor lycoming O-320, 150 pk
lengte 6,17 m
Spanwijdte 7,47 m
Hoogte 2,03 m
leeggewicht 549 kg
tankinhoud 100 l
MtOW 834 kg
kruissnelheid 217 km/h
klimsnelheid 6,1 m/sec
Startaanloop 167 m
landingsrol 137 m
Plafond 4.575 m
Vliegbereik 644 km
Belastinglimieten +3.8/-1.5 g
Prijs set bouwtekeningen US$ 350
internet durandmarkv.com
??
??
39_durandmkiv.indd 39 16-06-20 10:22