38 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
In the PIcture Door: Ben ullings, aviationphotos.nl
beLLAnCA 8GCbC SCoUT
in HeT korT
Inzittenden 2
Motor Lycoming O-360-c1G, 180 pk
Lengte 7,01 m
hoogte 2,65 m
Spanwijdte vleugel 11,06 m
Leeggewicht 635 kg
Maximum startgewicht 975 kg
Maximumsnelheid (level) 225 km/h
Kruissnelheid 180 km/h
Klimsnelheid 325 m/min
Vliegbereik 700 km
gaars. Toen de zwevers besloten tot aanschaf van een Super Dimona
PH-1600, was er logische belangstelling aan de overkant van baan 02-
20…
ATo-roL
Sinds april 2018 is de KluHV een Approved Training Organisation (ATO).
De Scout is in dit kader een prima toestel voor ervaringsopbouw met
staartwielvliegen en de daarbij behorende checks. Het type heeft vlieg-
technisch veel overeenkomsten met de Super Cub, maar is veel robuus-
ter en heeft ook het voordeel van de zwaardere motor. Dankzij de komst
van de Scout hoeft er voor meerdere taken geen beroep meer te wor-
den gedaan op de Piper Super Cubs en zijn deze toestellen zodoende
van een langere vliegende toekomst verzekerd.
‘Crowd fUndinG’
Om de financiering van het toestel mogelijk te maken werd een plan
bedacht, waarbij vliegers tegen betaling een toekomstig tegoed aan aan-
trekkelijk geprijsde vlieguren konden verwerven. Dat bleek een prima
formule, want met vereende krachten was het binnen twee weken al
mogelijk om de aankoop van de nu veertig jaar oude PH-GZC te realise-
ren. Vlak voor de viering van de vijftigste verjaardag van de KluHV op 28
juni 2019 kreeg de Scout haar nieuwe kleuren.
Met dank aan Gerrit van der Ham, Gerard Moggré en Robert van Die-
men voor de fotosessies. Aan Eugène Leeman voor de assistentie en
aan Johan Lemmers voor de interieuropnamen.
Scout OO-RTP (ook uit 1980) tijdens een sleepvlucht (Overboelare, augustus 2003).
Beschildering in ‘illustrious’-tijden en in de eerste KluHV ‘levensfase’.
35-36-37-38_inthepicture.indd 38 16-06-20 10:21