PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 35
In the PIcture Door: Ben ullings, aviationphotos.nl
In de vloot van de Koninklijke Luchtmacht historische Vlucht (KluhV) bevinden zich twee niet-historische
toestellen. Daar wordt sinds 11 augustus 2018 de cessna 172 Ph-Grh vergezeld door ‘Padvinder’ Ph-GZc.
in 1974 begon de Amerikaanse Bellanca Aircraft Corporation met de pro-
ductie van de Scout. Die werd voorafgegaan door een tweetal redelijk
identiek ogende types: de Citabria en de Decathlon, beide oorspronkelijk
ontwerpen van het in 1970 door Bellanca gekochte bedrijf Champion Air-
craft Corporation. Waar deze juist ontwikkeld werden voor aerobatics was
dat met de Scout geenszins het geval. Dit toestel moest zich gaan bewij-
zen in een wat ‘ruiger’ rolpatroon in onherbergzame gebieden: starten en
landen op korte banen, hoog op de pootjes om steenslag etc. zoveel
mogelijk te vermijden, vaak voorzien van extra grote wielen en oersterk
geconstrueerd. En uiteraard uitgerust met een sterke motor.
Toen Bellanca in 1981 op de fles ging, waren er zo’n 350 Scouts ge-
bouwd. inmiddels zijn het er ruim 500 en dat aantal groeit nog steeds,
want in 1993 ging het type weer in productie en het behoort nu nog
steeds tot de modellenlijn van de American Champion Aircraft Corporati-
on.
Geen onbekende
Niet alleen voor ‘bush flying’ maar ook voor het slepen van reclamedoe-
ken en zweefvliegtuigen bleek de Scout prima inzetbaar. in april 1995
werd de OO-VVX het nieuwe sleepvliegtuig van de zweefvliegers van il-
lustrious op Gilze-Rijen. in oktober dat jaar werd dit toestel Nederlands
geregistreerd als PH-GZC. Toen er bij de KluHV eigen tankfaciliteiten be-
schikbaar kwamen, kwam de Scout regelmatig bij de ‘buren’ een slokje
doen en vond het toestel daar, indien nodig, ook een plekje in de han-
beLLAnCA 8GCbC SCoUT PH-GZC
Bijschrift
??
? ?
??
??
(Foto’s: johan lemmers)
35-36-37-38_inthepicture.indd 35 16-06-20 10:21