Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 33
kit op de markt kwam van de Falco. Bij de Amerikaanse Sequoia Aircraft
Company werden bouwtekeningen vervaardigd waarmee een geoefen-
de zelfbouwer zijn eigen Falco kon bouwen. Geen gemakkelijke klus. Al-
le houten onderdelen moet men zelf maken. Het bouwen van een ei-
gen Falco kost dan ook al gauw vijf jaar of meer!
Wereldwijd, ook in Nederland, zijn vele sets bouwtekeningen verkocht.
Dit heeft ertoe geleid dat er inmiddels al meer dan honderd zelfge-
bouwde Sequoia F.8l Falco’s voltooid zijn.
Op Vliegveld Hilversum (eHVV) bevinden zich momenteel zes F.8l Fal-
co’s. Vier daarvan zijn klassieke italiaanse Falco’s. Twee zijn zelfgebouw-
de Sequoia’s.
D-eSHP
De oudste Falco op Hilversum is de D-eSHp en stamt uit 1959. Dit toe-
stel heeft constructienummer 205 en is bij Aeromere gebouwd. De ei-
genaar jaap de Ruiter vliegt met zijn vaste vliegmaat Henk Roelofs bijna
wekelijks mee.
D-eKeZ
De D-eKeZ is met bouwnummer 210 iets jonger dan de D-eSHp, maar
komt ook uit 1959. Ook dit toestel komt bij Aeromere vandaan. Al sinds
het begin vliegt het met dezelfde registratie. Deze Falco is sinds maart
2020 op Hilversum aanwezig nadat ze aangeschaft werd door Matthieu
Valkering. een mooie naam overigens voor een Falco-eigenaar!
D-erJW
De D-eRjW van jaap Havekotte is de eerste Falco die op Hilversum
neerstreek. Dat was al in 1988. Sindsdien heeft vooral dit toestel vele
anderen geënthousiasmeerd om ook een Falco aan te schaffen of er
een te gaan bouwen. De D-eRjW vloog jarenlang als G-ORjW maar is
vanwege de Brexit overgeschreven naar Duitsland. Het toestel is bij la-
verda in 1964 gebouwd met constructienummer 403.
D-eMMr
De laatst gebouwde Falco is de D-eMMR met constructienummer 420.
Dit toestel is het trotse bezit van joost Vahstal. Het bouwjaar van deze
rode Falco is 1968. De D-eMMR is uitgerust met een plattere cockpitkap
dan de overige toestellen. Deze variant werd ontworpen door een ande-
re italiaanse ontwerper, luciano Nustrini. Nustrini was ook verliefd op de
Falco en probeerde het toestel nog sneller te maken door toepassing
van een plattere cockpitkap. Het scheelde een paar knopen.
PH-Fco
De eerste zelfgebouwde Sequoia F.8l Falco in engeland was de G-BYll.
Het toestel vloog voor het eerst op 7 juni 1988 en heeft een Brits zelf-
bouw-constructienummer; pFA 100-10843. Toen de bouwer een twee-
de Falco ging bouwen, werd de G-BYll verkocht en verhuisde het toe-
stel in 2014 naar Nederland. Daar werd het ingeschreven als pH-FCO en
wordt nu gevlogen door Flip philips.
PH-HGl
Ook de pH-HGl is een Sequoia F.8l Falco die door Robert Wolf in de VS
werd aangeschaft. Daar was het in 1996 gebouwd door een voormalige
luchtmachtvlieger. Omdat deze getrouwd was met een Chileense vrouw
kreeg de pH-HGl een Chileens militair kleurenschema mee. Dit is overi-
gens niet helemaal fantasie, want de Chileense luchtmacht heeft ooit
zelf ook een Sequoia F.8l Falco gebouwd. Deze werd alleen civiel gere-
gistreerd (CC-pZe).
overiGe NeDerlaNDSe Falco’S
er zijn in het Nederlandse luchtvaartregister nog twee zelfgebouwde Se-
quoia F.8l Falco’s te vinden. Dat is de pH-iAO op Teuge en de pH-jFB
die in italië verblijft. Verder zijn er nog diverse Falco’s in aanbouw, al zijn
dat meestal langlopende projecten waarvan het niet in alle gevallen be-
kend is of dit tot een vliegend toestel gaat leiden.
Bijschrift
??
? ?
??
??
ProDuctieoverZicHt F.8l Falco
Jaartal Fabriek Type Aantal Constructienummers
1561955 Aviamilano F.8L Falco prototype 1 101
1955–1958 Aviamilano F.8L Falco I 10 102 t/m 111
1955–1958 Aviamilano F.8L Falco II 10 112 t/m 121
1959–1963 Aeromere F.8L Falco III 36 201 t/m 236
1964–1968 Laverda F.8L Falco IV 20 401 t/m 420
1982–heden Sequoia F.8L Falco 100+ Homebuiltkits
32-33_falco39;shilversum.indd 33 16-06-20 10:20