32 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Op een mooie zondagmiddag in het voorjaar van 2020 werden alle Fal-
co’s door hun eigenaren nog even netjes gepoetst voor een unieke
groepsfoto. in diverse settings werden de zes toestellen bijeengezet op
een rustig stukje van Vliegveld Hilversum. Zes Falco’s gebaseerd op één
veld, waarvan vier originele exemplaren, is een zeldzaamheid!
Stelio Frati
De F.8l Falco is een italiaans ontwerp, getekend door Stelio Frati (1919
– 2010). Deze meesterontwerper is erin geslaagd om een herkenbaar
italiaans design over te brengen in de ‘looks’ van dit vliegtuig. Zijn eerste
Falco vloog op 15 juni 1955. Daarna zouden nog 76 exemplaren, ver-
deeld over drie verschillende italiaanse fabrieken, gebouwd worden. De
productierechten schoven achtereenvolgens door van Aviamilano via Ae-
romere naar laverda. De toestellen verschilden per fabriek licht. De ge-
heel houten constructie was hetzelfde, maar er werden bijvoorbeeld ver-
schillende lycoming-motoren op gemonteerd.
in 1968 is de laatste F.8l bij laverda gebouwd. Daarmee leek het aantal
toestellen niet meer te groeien, totdat begin jaren tachtig een zelfbouw-
In de loop der jaren is het aantal F.8L Falco sportvliegtuigen op Vliegveld Hilversum (EHVV) gestaag ge
groeid. Een mysterieus maar bovenal goedaardig virus lijkt rond de fraai gelijnde Falco’s in het Gooi rond
te waren. Steeds meer vliegers raken hiermee ‘besmet’ waardoor het aantal Falco’s op dit veld toenam.
Hoog tijd om alle valken bijeen te drijven en ze eens nader te bekijken. Die gelegenheid werd bereid
willig mogelijk gemaakt door de gebrevetteerde ‘valkeniers’ van deze ‘vliegende Ferrari’s’.
De ZeS F.8l Falco’S Op eHVV
TypEbEScHrIjVInG Door: Berend jan Floor
32-33_falco39;shilversum.indd 32 16-06-20 10:20