Pagina 31 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 31
jaar later plannen gesmeed om het vliegtuig te moderniseren en op-
nieuw in de markt te zetten. De productie wordt in 2012 daadwerkelijk
verplaatst van Altenrhein naar Schwelm als FFA Bravo Gomolzig formeel
opdracht geeft veertien vliegtuigen van het type AS-202/18A4 af te bou-
wen. Als het Duitse bedrijf in augustus van dat jaar EASA Part-21G ont-
wikkelingserkenning in huis heeft, staat niets deze serieproductie meer
in de weg. Tot echte serieproductie komt het nog steeds niet, want in
2014 gaat FFA failliet.
GAS
Medio 2015 ziet Gomolzig kans veertien half afgebouwde Bravo’s over
te nemen van het failliete Zwitserse bedrijf en krijgt daarbij ook alle (pro-
ductie)rechten en het typecertificaat in handen. Maar Gomolzig zelf lijkt
hiermee zijn hand financieel te hebben overspeeld, wat in juli 2017 leidt
tot een faillissementsaanvraag. Op dat moment lijkt het doek echt te val-
len, maar het Duitse ACC Columbia jet Service GmbH uit Hannover ziet
nieuwe mogelijkheden. Mede dankzij de Part-21j- en -G (production
and engineering) erkenning kan in 2018 het bedrijf uit de as herrijzen
als Gomolzig Aircraft Services GmbH (GAS) waarbinnen alle medewer-
kers en licenties worden ondergebracht.
ACC en GAS besluiten in 2019 de modernisering van het vliegtuig op-
nieuw gericht ter hand te nemen. Dit mede om er ook upset Prevention
& Recovery Training mee aan te kunnen bieden.
AS-202 BrAvo NG
Dankzij alle inspanningen kan op 16 maart 2020 de eerste vlucht met
de AS-202 Bravo New Generation plaatsvinden, gevolgd door een twee-
de NG die op 9 mei 2020 voor het eerst vloog. GAS gebruikte hiervoor
bestaande vliegtuigen die volledig gestript en opnieuw opgebouwd en
ingericht werden.
De fabrikant is voornemens drie varianten aan te bieden van het vlieg-
tuig dat nu als AS-202 Bravo New Generation te boek staat. Voor het
brandschot wordt daarbij nog steeds gebruik gemaakt van de vier cilin-
der 180 pk sterke lycoming-motor die echter een driebladige MTV-
12-propeller aandrijft. Geheel in Gomolzig-stijl is in eigen beheer een stil
AS202-606500-uitlaatsysteem ontwikkeld en gebouwd. Standaard
wordt ledverlichting toegepast bij de landings-, navigatie en anti-collision-
verlichting terwijl de bekledingsopties voor de stoelen en zijpanelen
groot zijn (katoen, kunstleer, leer). Ook een Tost-sleepkoppeling wordt
standaard meegeleverd.
AvioNicA
Nieuw zijn ook de panels die nu worden gedomineerd door Garmin avi-
onica. Zo krijgt de VFR-Basic-variant twee Garmin G3X touch displays ter-
wijl bij de (Night) VFR-Plus versie sprake is van twee G500TXi Touch-
screen Flight Displays en een GTX335 transponder.
De derde variant wordt voorlopig aangemerkt als vlaggenschip en is ge-
schikt voor vluchten in iMC of iFR training. Bij dit model kunnen naast
beide G500 TXi displays niet alleen zaken als een GTN 750 COMM/NV/
GPS-unit of een GTX-345R ADSB-in/out Mode S-transponder worden
aangetroffen, maar ook een l3 TCAS1 en een WX500 stormscope (on-
weer detectie) van dezelfde producent.
Bijschrift
??
? ?
AS-202 BrAvo NG
iN het kort
Aantal inzitenden 2 (+1)
Motor Textron lycoming
AEiO-360-B1F, 180 pk
lengte 7,5 m
Spanwijdte 9,78 m
Hoogte 2,81 m
Cabinebreedte 1,09 m
Tankinhoud 2 x 87 l
leeggewicht 710 kg
MTOw 1.080 kg (Normal/Utility)
MTOw 1.010 kg (Aerobatic)
Vne 320 km/h
Va (Max. Maneuvering Speed) 240
km/h
Reissnelheid 228 km/h, @8.000 ft/75%
klimsnelheid 4,6 m/sec
Overtreksnelheid 110 km/h
(89 km/h flaps)
Plafond 17.000 ft (5.182 m)
Vliegbereik 1.140 km (zonder reserve)
internet www.as202bravong.com
??
??
Panelindeling afhankelijk van model: VFR-Basic, VFR-Plus of iFR.
30-31_as202bravo.indd 31 16-06-20 10:19