30 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
De geschiedenis van de SA-202 Bravo gaat terug tot 1967 als de itali-
aanse fabrikant SiAi Marchetti besluit een lichte metalen laagdekker met
vast landingsgestel te ontwikkelen met plek voor drie personen. Dat toe-
stel moet als basistrainer zowel civiel als militair inzetbaar zijn; boven-
dien moeten er aerobatics mee kunnen worden geoefend.
in eerste instantie wordt tijdens de ontwikkeling samenwerking gezocht
met Dornier-dochter Flugzeugwerken Altenrhein (FFA) uit de gelijknami-
ge plaats aan de Zwitserse kant van de Bodensee om daar windtunnel-
proeven uit te voeren. Ook zou FFA onderdelen produceren die bij SiAi
Marchetti zouden worden samengevoegd tot vliegtuigen. Dit leidt op 7
maart 1969 tot de eerste vlucht van een SA-202 vanaf St. Gallen-Alten-
rhein Airport gevolgd door een eerste vlucht met een italiaans prototype
op 7 mei van dat jaar. Omdat de italianen echter met productiecapaci-
teitsproblemen kampen, wordt het hele project door FFA overgenomen.
Dit leidt tot de geboorte van de AS-202 Bravo waarna eind 1971 de
productie opgestart wordt.
Serieproductie
uiteindelijk worden tussen 1971 en 1989 ongeveer 230 Bravo’s ge-
bouwd waaronder 32 AS-202/15-varianten met een 150 pk sterke Av-
co-lycoming-O-320 motor. Vanaf 1974 is de Bravo ook leverbaar als AS-
202/18A-4 met een 180 pk sterke Avco lycoming-AEiO-360 viercilinder
boxermotor voor het brandschot. Het merendeel van de vliegtuigen
vindt emplooi als militaire basistrainer. Zo nam de luchtmacht van indo-
nesië er zelfs vijftig in gebruik, terwijl ook de ‘collega’s’ uit irak een forse
order plaatsten voor veertig toestellen.
Hoewel geprobeerd wordt het productpalet in 1976 te verbreden met
een Textron lycoming AEiO-540 van 260 pk, leidt dit niet tot een markt-
introductie. Ook de in 1992 geïntroduceerde AS 202/32T met 250 pk
sterke Allison 250-B17C-Turbine aandrijving komt niet verder dan een
enkel prototype.
GomolziG
De betrokkenheid van Gomolzig Flugzeug- und Maschinenbau GmbH bij
het Bravo-project gaat terug tot 2002 als FFA contact opneemt met de
vraag of de Duitsers ook vervangingsonderdelen kunnen maken aan de
hand van de originele bouwtekeningen. Daarvoor draaien de Duitsers uit
Schwelm onder de rook van Keulen hun hand niet om en sindsdien
fungeren ze als toeleverancier.
in 2010 wordt het typecertificaat overgenomen door een nieuw opge-
richt bedrijf, FFA Bravo AG. Deze ziet Gomolzig als ideale partner om de
productie van de Bravo ter hand te nemen. Gezamenlijk worden een
Het doorschuiven van de AERO 2020 haalde net als bij velen ook een streep door de rekening van het
Duitse Gomolzig Aircraft Services (GAS). Dat bedrijf had alles op alles gezet om in het Duitse Friedrichs-
hafen de AS-202 Bravo NG te kunnen tonen. Oftewel: een klassiek ontwerp in een eigentijds jasje dat
zich uitstekend zou kunnen lenen voor Upset Prevention & Recovery Training (UPRT) door de belastbaar-
heid liggend tussen -3 en +6 G.
AS-202 BrAvo NG
ONTwikkEliNGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Gomolzig Aircraft Services/Enrico Evers
30-31_as202bravo.indd 30 16-06-20 10:19