Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 29
Het nieuWe lucHtreizen
Het ‘Aviation Health Safety Protocol’ is overigens voor iedereen eenvou-
dig te downloaden via www.easa.europe-eu. Sterker nog: het is verplich-
te koek voor professionals. Bij alles is er overigens sprake van ‘guideli-
nes’. De regels en protocollen zijn weliswaar nauwkeurig bepaald, maar
het zijn geen wetten waarop in geval van overtreding juridische straffen
staan. Het is mede daarom, dat er richtlijnen worden gegeven voor het
door luchtvaartpersoneel op de juiste manier benaderen en begeleiden
van passagiers in alle nieuwe situaties. Terwijl ook het hanteren van con-
flictsituaties aan de orde komt in het geval van ‘rebellerende’ passagiers.
Als gezegd, 28 pagina’s minutieus beschreven stapsgewijze verordenin-
gen op het gebied van alle facetten van het ‘nieuwe’ luchtreizen.
talloze commentaren
Vanuit de samenleving was er niettemin verontwaardiging over dit door-
wrochte protocol. Want waarom, vroeg men zich verongelijkt af, moest
de horeca zichzelf duur ombouwen voor een intussen nog steeds be-
perkte ontvangst van gasten? Waarom mogen in theaters, bioscopen,
concertzalen en kerken hooguit enkele tientallen mensen – verspreid –
zitten? Treinen, trams en autobussen idem dito? En mag je dan weer wel
met honderden tegelijk langdurig dicht opeengepakt in een vliegtuig
naast en achter elkaar zitten? Met alleen een mondkapje? in de media
ook talloze commentaren, ook van wetenschappers. Over de nog niet
bewezen effectiviteit van de in vliegtuigen zo gunstig verticaal werkende
luchtverversingssystemen met High Efficiency Particulate Air (‘HEPA’) fil-
ters, waarmee het totale luchtvolume in de cabine elke twee tot drie mi-
nuten wordt ververst, waardoor besmettingen onwaarschijnlijk zouden
zijn. Ook al vanwege een zithouding waarbij ieders hoofd in diezelfde
verticale luchtstroom ‘veilig’ naar voren is gericht. Maar ook ging het over
überhaupt de onzekerheid over de wijze van ‘transmissie’ van het virus.
Via ‘airborne aerosolen? Andere manieren? in het verleden hadden im-
mers wel degelijk besmettingen in vliegtuigen plaatsgevonden (SARS en
H1N1-‘Mexicaanse Griep’), waarbij in het eerste geval sprake moet zijn
geweest van contactbesmetting. Dus hoezo gewoon weer gaan vliegen?
eigen keuze en verantWoordelijkHeid
Op dit alles kan eenvoudig geantwoord worden dat dit komt omdat er
juist dit allesomvattende Aviation Health Safety Protocol is. Met de im-
mense uitvoering daarvan. Dat is het grote verschil. En tevens reden
waarom er besloten is, dat er weer gevlogen mag worden. De verant-
woordelijkheid om weer te willen gaan vliegen en daarmee de – welis-
waar dus klein geachte – kans om besmet te raken moet ook volgens
onze premier en zijn minister van gezondheid volledig bij de passagiers
zelf worden gelegd. Het is je eigen keus om daarmee elementen van de
algemene coronagedragsregels (anderhalve meter afstand, drukte en sa-
menscholingen vermijden, liever niet reizen, etc.) niet na te leven. Het
vliegen zelf is onder het regime van dit COViD-19 Aviation Health Safety
Protocol dus opnieuw toegestaan. En ja: daarbij spelen inderdaad ook
de wensen vanuit diezelfde samenleving een rol, terwijl ook de econo-
mische belangen groot zijn.
monumentaal document
Vanwege de openbaarheid van het COViD-19 Aviation Health Safety Pro-
tocol en ook het gevaar op het hier opsommen van honderden maatrege-
len en de handelingen daarbij, besluiten we dit protocol te resumeren als
een monumentaal document. Het is tegelijk een bewijs van uiterste in-
spanning van de luchtvaartwereld en de politiek om diezelfde ‘gekluister-
de mensheid’ weer een geopende wereld te bieden. Want zo is het!
Bijschrift
Aviation Glass-bescherming uit Voorthuizen…
??
? ?
??
??
care kitS, SnackbagS en e-library
Singapore Airlines introduceerde recent een eigen gezondheids-
beschermingsprotocol onder de naam ‘end to end Customer Jour-
ney’. Ontwikkeld door luchtvaartexperts, organisatiekundigen, reis-
organisaties, klantenplatforms en uiteraard medici. Het program-
ma bevat niet toevallig heel veel elementen die ook in het eASA-
protocol te vinden zijn. Al heeft men er wel voor gekozen om aan
elke passagier ‘Care Kits’ (tasje met onder meer masker, hygiëni-
sche doekjes, een kleine handontsmetter) te verstrekken, terwijl er
aan boord wel degelijk een maaltijdservice in de vorm van een
‘snackbag’ is. tijdens intercontinentale vluchten is dat dan een
‘single tray’ maaltijd. Voor alle passagiers is er tevens een rijke e-
Library beschikbaar die het meenemen van ‘vuile’ kranten en tijd-
schriften overbodig maakt. (Foto: Transavia)
(Foto: Transavia)
28-29_cabinesnacovid.indd 29 16-06-20 10:19