Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 27
Oefenen landen op lastige locaties.Tijdens uN-missies in het buitenland.
door de 298 Squadron-crews bezocht. Ze worden regelmatig getraind in
brown-out en white-out situaties waarbij het zicht in de landing tijdelijk
onttrokken wordt door stof of sneeuw, wat desoriëntatie veroorzaakt.
Voor de combat-ready status moet men beide situaties onder de knie
hebben. Commandant Van den Berg en het squadron met hem denken
in mogelijkheden en niet in beperkingen. Zoals hij het zelf verwoordt:
“We nemen onze verantwoordelijkheden en proberen niet naar anderen
te wijzen. Een van de sterke punten van het squadron is de nauwe sa-
menwerking tussen bemanningen en technisch personeel die elkaar
haarfijn aanvoelen. Mede door de goede samenwerking tussen TD en
OPS is de inzetbaarheid de laatste jaren erg goed geweest. We maken
veel vlieguren en dat is goed voor de bemanningen.”
CH-47F MYII CAAS
De oudere Chinooks zullen vervangen worden door de CH-47F MYii
CAAS ((Multi Year 2, Common Avionics Architecture System) waarin veel
nieuwe snufjes zijn verwerkt. Er zullen veel betere digitale presentatie-
mogelijkheden zijn met een volledig gekleurde digitale kaart met allerlei
overlay-mogelijkheden. De missiecomputer zal veel meer missiegege-
vens automatisch berekenen, waardoor de workload drastisch geredu-
ceerd wordt. De autopilot is beter en stabieler en bepaalde manoeuvres
kunnen volledig automatisch worden uitgevoerd. Ten slotte verandert de
Chinook ook achter de cockpit. Een geïntegreerd rollersysteem zorgt
voor een makkelijke belading van de Chinook, zodat niet alles handma-
tig in en uit het laadruim hoeft. Een goed vooruitzicht dus. Nog dit jaar
zal de eerste van veertien nieuwe CH-47F MYii CAAS’s overgedragen
worden aan het 298 Squadron. Deze zal echter samen met vier andere
exemplaren worden gestationeerd op Fort Hood om transitie van de be-
manningen mogelijk te maken. Deze klus zal voor de crews en tech-
nisch personeel naar verwachting eind 2021 zijn afgerond. in de tussen-
tijd worden de CH-47D’s uitgefaseerd en dit alles zal het nodige vergen
van de squadronleden. Zes al bestaande Ch-47F’s (Nl) zullen daarna
op de CAAS MYii-standaard worden gebracht. uiteindelijk zal de vloot
bestaan uit twintig moderne Chinooks, waarvan vijftien bij het 298 Squa-
dron en vijf bij het 302 Training Squadron op Fort Hood. Door de con-
versie kunnen nieuwere crews de komende twee jaar niet terug- of
vooruitkijken naar een uitzending. Systeemkennis zal getraind moeten
worden en white-out en brown-out landingen zullen geoefend worden
in zowel de automatische computer mode als handmatig. Van den
Berg: “We zullen onze training moeten aanpassen om het maximale
uit de nieuwe Chinooks te halen. Dit vergt een ander soort planning
en een ander soort mindset van de crews en het navigatiepersoneel.
De helikopter kan werk voor ons uit handen nemen, maar dan moeten
we het systeem wel voeden met de juiste informatie. Als we optimaal
gebruik kunnen maken van de netwerkcapaciteiten, moeten we ook
leren om op een volledig andere manier met elkaar te communiceren.
Minder over de radio met onze stem, maar meer over het netwerk met
onze vingers. De operationele testen van onze sensoren moeten nog
uitwijzen hoe we hier maximaal voordeel uit kunnen halen. Zodra we
dit weten, zullen we mogelijk ook veiliger in gebieden kunnen vliegen
met een hogere dreiging. Nu zullen we in volle afwachting van de
nieuwe helikopters onze focus eerst leggen op ons trainingsniveau en
natuurlijk op een nieuwe mogelijkheid om ons jubileum te vieren op
een nieuwe datum. Zoiets is ook belangrijk voor het moreel en het
hoort erbij.”
Met dank aan 298 Squadron commandant Niels van den Berg, kapi-
tein Roël en Rebecca.
24-25-26-27_298squadron.indd 27 16-06-20 10:18