PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 23
Voor de aandrijving van het nieuwe multifunctionele vliegtuig worden
twee elk 1.100 pk sterke Pratt & Whitney Canada PT6A-65B’s gebruikt
die vierbladige aluminium MacCauly Blackmac-propellers (met reverse)
met elk een diameter van 2,79 m aandrijven. Deze turboprop had voor-
afgaand aan de eerste vlucht al 150 uur op een proefstand gedraaid.
Het nieuwe toestel heeft een spanwijdte van 21,95 m bij een lengte en
hoogte van respectievelijk 16,71 en 6,40 m. De turboprop kan in vracht-
uitvoering drie lD3-containers meenemen. Daarbij wordt gesproken
over een nuttige vrachtlading van 2.722 kg. Wordt met een lading van
2.267 kg gevlogen, dan kan het toestel na een startaanloop van 1.006
m bij een kruissnelheid van 200 kts (370 km/h) op Fl250 (7.620 m)
tot 400 nm (741 km) overbruggen. Het maximale vliegbereik ligt rond
de 900 nm (1.667 km).
Wordt de 408 in passagiersuitvoering met plek voor negentien vlieggas-
ten geleverd, dan ligt de nuttige lading rond de 2.268 kg.
De in 2017 aangekondigde SkyCourier werd als eerste besteld door
FedEx Express die tekende voor vijftig toestellen met opties op nog eens
vijftig. Er zijn momenteel nog vijf toestellen in aanbouw. Twee andere
schouderdekkers zullen naast het eerste prototype in de loop van 2020
vliegend ingezet worden als productieconforme testexemplaren. Daar-
naast werden met drie andere toestellen in de loop van 2019 statische
en vermoeidheidstests uitgevoerd.
Cessna heeft op 17 mei 2020 een eerste testvlucht uitgevoerd met de nieuwe tweemotorige SkyCourier.
De turboprop voerde daarbij een 2:15 uur durende vlucht uit die probleemloos verliep.
Bijschrift
EErSTE VluCHT Cessna 408 skyCourier
StatuS report Door: ruud Vos – Foto’s: Textron Aviation
??
? ?
??
??
23_cessnaskycourier.indd 23 16-06-20 10:17