Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

20 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
Zweefvliegen is een heerlijke bezigheid, en ik ben altijd
graag aanwezig op de startplaats van Teuge, of vroeger Hil-
versum, als aldaar het zogeheten avondvliegen beoefend
wordt.
in de rustige lucht kunnen soms vluchten van een kwartier
gemaakt worden, zonder noemenswaardig ‘thermieken’,
maar puur op de alom opstijgende lucht van de overdag
opgewarmde aarde. ik kom op EHTE clubgenoot Hein-Dirk
tegen, die nèt solo is gegaan.
Hoe ging die eerste keer alleen?
“Wat me vooral opviel was de andere neusstand die je
moet aanhouden om dezelfde snelheid op de klok te krij-
gen. Voor de rest viel het erg mee. ik kijk wel erg uit naar
de conversie op de eenpersoons junior, die ik volgende
keer kan gaan vliegen. Dat is een veel lichter en kleiner toe-
stel, en dat vliegt echt anders. Veel directer, heb ik begre-
pen.”
Klopt, veel minder sponzig, mushy, hoe heet dat. Maar je
hebt grotere plannen dan het halen van een LAPL-S, begrijp
ik?
“jazeker, ik studeer momenteel aan de Tu-Delft en ben
bijna aan mijn afstudeerscriptie bezig. Die wil ik gaan doen
over geluidsproductie door propellers. Echt wel een actueel
onderwerp, dacht ik zo. Dat sluit dan weer mooi aan bij
de elektrificatie van de Cessna-337 door de DEAC, die toe-
vallig ook hier op Teuge plaatsvindt. ik moet nulmetingen
gaan doen, en dan later nadenken over reductie van het
geluid.”
Denk je aan reflectoren op de beide struts? Het geluid van
die inline-twins is enorm, weten we hier op Teuge. Daar
zouden veel mensen blij mee zijn…
“ja dat zou zeker kunnen. We willen ook kijken of we aan-
passingen kunnen doen aan de propeller zelf, door bijvoor-
beeld het aantal bladen, de vorm van de bladen of de rota-
tiesnelheid te veranderen.”
Wel jammer dat er tot nu toe nooit contact gezocht is door
de DEAC met de Stichting Postbellum, die het toestel al ze-
ven jaar vanaf Teuge vliegt. Misschien kun jij daar een rolle-
tje in spelen?
“Wil ik best proberen!”
Je hebt ook nog luchtmachtplannen?
“ja ik wil me toch gaan aanmelden voor de vliegopleiding.
Klein streepje voor, want ik heb al geholpen om de produc-
tie van de jSF goedkoper te maken, haha!”
Leg uit?
“Tijdens een stage bij lockheed Martin in Marrietta, Georgia
heb ik wat aanbevelingen kunnen doen in het ‘Quality De-
partment’ om de werkwijze te optimaliseren.”
Goed bezig, Hein-Dirk, zouden ze zeggen op de social me-
dia! En see you op de startplaats!
Noot: ‘All experts agree’… lid worden van een zweefvlieg-
club is nog altijd verreweg de beste weg naar een succes-
volle carrière in de luchtvaart. Bel 06-54737463 wie meer
wil weten.
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
Solo-zweef…
… maar
afstuderen
op
propellers!
Naam Hein-Dirk Smit
leeftijd 23
Beroep Student TU Delft Lucht- en
Ruimtevaarttechniek
Club Vliegclub Teuge Afdeling
Zweefvliegen
Toestel ASK-21
Instructeur solo Hans van der Laar
er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek o Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 16-06-20 10:16