PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2020 19
De Avgas aangedreven P2010 staat sinds december 2014 in de show-
rooms. Er werden sindsdien ruim 120 ‘Twenty Tens’ afgeleverd waaron-
der 34 in 2019 en acht in het eerste kwartaal van 2020. Tecnam ver-
wacht het typecertifi caat voor de nieuwe P2010 TDI rond juli 2020 in
huis te hebben. Prijs: vanaf US$ 412.000 waarbij meerdere exterieur-
kleuren en accessoires (waaronder elektrisch verstelbare stoelen, zuur-
stof) optioneel mogelijk zijn.
CONTINENTAL CD-170
De nieuwe ‘Twenty Ten TDI’ heeft evenals de ‘reguliere’ Twenty Ten drie
toegangsdeuren en een romp van koolstofvezel waarbij de vleugels en
de horizontale staartsectie van aluminium zijn. Het toestel wordt gele-
verd met crashbestendige leren stoelen (26G), Garmin G1000 NXi avio-
nica en een GFCTM 700 autopilot die geïntegreerd is met het single le-
ver te bedienen Continental CD-170 full FADEC-motorblok. Hoewel dit
blok nog een TBR van 1.200 uur heeft, hoopt Continental dit stapsge-
wijs op te voeren naar 1.800 en later 2.100 uur.
ZUINIG
Volgens Tecnam kan het nieuwe blok gevoed worden door zowel Jet
A-1, Jet A of Diesel en ligt het uurverbruik lager dan bij de Avgasvarian-
ten. Daardoor wordt dankzij een tankinhoud van 240 l een vliegbereik
mogelijk van 1.050 nm (1.940 km) bij een kruissnelheid van 244-252
km/h. De vierzitter weegt leeg 795 kg bij een MTOW van 1.160 kg wat
resulteert in een nuttige lading van 395 kg. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld
bij een voorgenomen trip over 400 nm (740 km) op 6.000 ft (2.743
m) bij 75 procent motorvermogen (127 kts/235 km/h) in de mogelijk-
heid om naast 92 l brandstof nog eens 290 kg ‘lading’ mee te nemen
in de vorm van passagiers en bagage. De corresponderende brandstof-
consumptie ligt dan rond de 25 l/h. Wordt op dezelfde hoogte met 60
procent motorvermogen gevlogen bij een kruissnelheid van 110 kts
(204 km/h), dan zakt dat verbruik naar 9,5 l/h.
Op 9.000 ft vliegen bij 75 procent motorvermogen vertaalt zich overi-
gens in een snelheid van 132 kts (244 km/h).
Dankzij een driebladige propeller met variabele spoed komt de TDI los
na een startaanloop van 380 m waarna met een klimsnelheid van 787
ft/min (4 m/sec) kan worden doorgeklommen naar maximaal 19.500 ft
(5.900 m). Voor de landingsrol moet op 260 m gerekend worden.
De Italiaanse fabrikant Tecnam heeft eind mei 2020 de P2010 Mk II TDI geïntroduceerd. In tegenstelling
tot eerdere varianten die een Lycoming IO-360-M1A (180 pk) of een HP IO-390 (215 pk) voor het
brandschot hebben, is deze TDI uitgerust met een 168 pk sterk Continental CD-170 dieselblok.
Bijschrift
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Tecnam/Krzysztof-Niewiadomski
??
? ?
??
??
TECNAM P2010 MK II TDI
(Foto: Tecnam/Stefano Mavilio)
19_tecnamp2010tdi.indd 19 16-06-20 10:16