18 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
PilOt RePORt Door: Guido Bouckaert – Foto’s: Magnus Aircraft Corporation
Magnus fusion 212
in het kort
Aantal inzittenden 2
Motor Rotax 912 UlS, 100 pk
Rotax 912 iS 100 pk
of Ul 260 iSA 107 pk
lengte 6,62 m
Spanwijdte 8,33 m
Hoogte 2,4 m
leeggewicht 298,5 kg
MtOW 600 kg
VNe op zeeniveau 151 kts (280 km/h)
Kruissnelheid 116-122 kts
(215-226 km/j)
Klimsnelheid 1.200 ft/min (6 m/s)
Stallspeed (full flaps) 45 kts (83 km/h)
Plafond 12.000 ft (3.650 m)
of dicht kunnen selecteren. Dat wordt dan moeilijk om je in de selectie
van de brandstof te vergissen.
We hebben fuel genoeg om een beetje de vonk in de Fusion 212 te
steken; vuur in de kont. Het blijft verbazen hoe gewillig ons vliegende
habitat zich blijft gedragen bij bochten aan maximaal 60° en pitch up/
down 30° (en een weinig acro, ver van de toegestane +6/-3 G).
Eerder al had de demodame me duidelijk hoorbaar laten weten in de
headsets: ‘manoeuvering speed’: 110 kts (204 km/h). We vervolgen
met een heerlijk stukje VFR-vliegen bij lekker weer waarbij we wat ver-
trouwder worden met elkaar, zo gaat dat als ons vehikel zo braaf verder
wil blijven vliegen zonder enig opstootje tegen de stuurknuppel.
lanDen
Maar dan roept de baas van het bedrijf Magnus ons over de radio terug,
we hebben al genoeg genoten, vindt hij. Wij vinden dat niet, maar braaf
richten we de neus huiswaarts om te gaan landen. En ja, de splitflaps
werken graag mee aan een opperbeste landing. Nu is, bij demovluch-
ten, de eerste landing heel vaak de beste. Gelegenheid om er nog twee
circuits bij te doen, is niet meer gegund. De pret kan en mag niet blijven
duren, tenzij je eigenaar wordt van zo’n Fusion 212. Het kan al voor 120
à 140 duizend euro.
Ruim (uit)zicht over de vleugels.
Op de voorgrond de elektromotoraangedreven eFusion.
efusion
De Hongaarse Fusion 212 werd door het Duitse wereldconcern Sie-
mens uitverkoren om er hybride mee te vliegen. Deze eFusion was in
2018 voor het eerst te zien tijdens de AERO Friedrichshafen, in het jaar
2018. De 55 kW sterke motor voorin was een diesel/elektrische motor
ontworpen door Siemens en FlyEco. Deze eFusion HA-XEF c/n MG 11-
004 vloog voor het eerst op 11 april 2018, maar crashte op 31 mei
2018. Beide inzittenden kwamen daarbij om het leven. Onderzoek duid-
de niet op brand in de batterijen, hoewel het toestel in vlammen was
opgegaan. Het eFusion-project gaat niettemin door en dat opnieuw met
een motorleverancier uit Europa.
16-17-18_magnusfusio.indd 18 16-06-20 10:13