PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 17
Geen van ons beiden kijkt verschrikt op als het vliegtuig over de brede
startbaan wil gaan slingeren op dat onooglijk fijn maar o, zo stevig on-
derstel. Het neuswiel is vrij draaiend waarbij differentieel moet worden
bijgestuurd (of geremd).
Dociel 1
Als de Fusion na zo’n honderd meter rollen richting hemel gaat en ho-
gerop klimt met 75 kts (139 km/h) knopen, ontpopt zich een wonder.
De Fusion 212 vliegt als een dociele engel: heel zacht, heel beheerst,
heel fijn, heel volgzaam, heel … noem maar op. En dat terwijl deze vo-
gel zich niets gelegen laat aan windstromingen of turbulentie. Dit is een
vliegtuig dat je zonder meer zelfs aan je oma van tachtig jaar kunt toe-
vertrouwen. Ook de obligate ballistische noodparachute is aan boord
voor als oma, of eender wie, het in vlucht zou verknoeien.
overtrekken
Eenmaal op 4.000 ft (1.219 m) dwingen we deze dociele dame
tot draagkrachtverlies, al met al een behoorlijk prettig gebeuren zodat
we deze beweging driemaal achter elkaar uitvoeren. Aan de in het
handboek gepubliceerde 48 kts (89 km/h) duikt de Fusion rechttoe,
rechtaan naar de aarde neer en is daarbij netjes op te vangen met
beperkt hoogteverlies. De éne zaak die beslist verholpen moet wor-
den is de stall-hoorn die allerminst luid genoeg blèrt. Deze kist is zo
goedmoedig dat het niet eens luidop durft te protesteren als het ertoe
doet.
Dociel 2
De motor slurpt verder netjes mogas van de voorraad brandstof die in
de ene tank zit, vooraan, net achter de motor, zodat we simpelweg open
Bijschrift
??
? ?
??
??
Rank en slank dankzij kunststof. (Foto: GB)
We gaan vliegen met ‘demodame’. (Foto: GB)
instappen in 112 cm brede cockpit is eenvoudig. (Foto: GB)
Klimmen met 1.200 ft/min is goed mogelijk.
16-17-18_magnusfusio.indd 17 16-06-20 10:13