16 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
De hemel verwacht ons… eens zien of deze Magnus Fusion 212 ons al-
daar verrukt kan krijgen want er vliegen al zoveel mooie, glimmende
vliegtuigen van het type ultralight (in de VS telt de lijst van SlSA’s 146
exemplaren). De kans om ferm onder de indruk te geraken van dit vlieg-
tuig is groot, zo zeggen uiteraard de mensen van Magnus, want ze heb-
ben er alle vertrouwen in…
Magnus aircraft corporation
De Fusion 212 is een product van Magnus Aircraft Corporation, in 2011
in Hongarije opgericht door Gabor Tarany. Het project steunde op het
werk van Andras Voloscsuk en diens ultralight, de Corvus Corone Mk1,
een ultralicht vliegtuig uit kunststof dat voor het eerst op 27 december
2012 vloog.
De HA-BHX die we gaan vliegen staat ons op te wachten in de zon
waardoor zelfs van een afstand is te zien hoe ‘glad’ dit vliegtuig is dankzij
het aanwenden van kunststof waarmee ook de sierlijkste lijnen het uit-
zicht van dit vliegtuig mee bepalen. Het onderstel zit vast aan de laagzit-
tende vleugel. Daar vandaan kunnen we gemakkelijk onze plek verove-
ren in de ruime cockpit. Er kan voor 40 kg bagage geborgen worden en
met een volle tank (90 liter en een verbruik van 18 à 25 l/h) kunnen
we goed uit de voeten: zo’n duizend kilometer ver. laten we daarbij de
maximumsnelheid van de Fusion 212 respecteren, die is 150 kts ofwel
280 km/h.
preflight
Het is elf uur in de voormiddag als we de motor starten. De demodame
zal nog de verstelbare pedalen aan haar lengte aanpassen voordat we
naar de holding taxiën van de actieve startbaan waar we 10° flaps selec-
teren. De Dynon Skyview (EFiS) is wakker en regelt de VHF-gesprekken
met de toren. Als back-up zitten in het instrumentenbord analoge instru-
menten voor airspeed, hoogtemeter en het kompas. De flaps zijn in te
stellen op elke willekeurige positie maar elektrisch gaat de selectie naar
een, twee, of drie. Een, T/O. Twee, landen. Drie, short field-landing.
Daarbij gaan die voluit naar 40°.
Het is uw verslaggever nog nooit eerder overkomen. Zitten in een vliegtuig, klaar om op te stijgen en de
demopiloot in de cockpit is een dame. Dit is Magyar (Hongarije) en buiten dit grote vliegveld is geen
mens te bespeuren, dus jammer genoeg niemand om mij te benijden. Of beter nog, mijn plekje in dit
glimmende vliegtuig.
opus Magnus uiT MAGYAR
PilOt RePORt Door: Guido Bouckaert – Foto’s: Magnus Aircraft Corporation
16-17-18_magnusfusio.indd 16 16-06-20 10:13