Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 15
ELBE fLuGzEuGWERKE
Airbusdochter Elbe Flugzeugwerke heeft een
vierde tot vrachtvliegtuig omgebouwde A330Â
200 afgeleverd bij DHl Express. in tegenstelÂ
ling tot de drie eerdere aan DHl geleverde
A330Â300 P2FÂvarianten heeft dit toestel een
high gross weight (HGW) van 63 ton. De pakÂ
ketvervoerder tekende in juli 2016 voor de
eerste vier om te bouwen A330Â300’s maar
breidde dit aantal later uit. De order betekende
de feitelijke start van het in 2013 gelanceerde
A330Â300 Passenger 2 Freighter (P2F) proÂ
gramma. Na ombouw kan de A330Â200 tot
61 ton vracht vervoeren en in staat zijn 26
standaard pallets te vervoeren over een afÂ
stand van 3.500 nm (6.482 km). Het eerste
toestel werd eind 2017 bij DHl afgeleverd.
DHl kan dit jaar nog twee A330Â300 P2FÂvariÂ
anten met een HGW tegemoetzien, en daarna
in de loop van de tijd nog eens twaalf. n
LEoNaRdo CoMPaNy
Het italiaanse ministerie van Defensie gaat op korte termijn bij de leonardo Company vijftien AW169
light utility Helicopters (luH) bestellen die geleverd worden in een zogenoemde Multiruolo Avanzato
(MA). Daarbij kan bewapening aan de helikopters worden bevestigd. De order volgt op een eerdere
bestelling voor twee AW169 luHÂvarianten in basisuitvoering die voor trainingsdoeleinden zullen worÂ
den ingezet. Voor beide helikopters is logistieke ondersteuning gegarandeerd om er jaarlijks 400 vluchÂ
ten mee uit te voeren. Ook wordt op jaarbasis 432 uur simulatortraining geleverd om piloten om te
scholen en zes instructeurs op te leiden. De AW169 MA zal worden geleverd met skids in plaats van
een intrekbaar landingsgestel bij een MTOW van 5.100 kg (tegen 4.8000 kg in de standaardversie). De
italiaanse strijdkrachten willen met de AW169 een begin maken met de vervanging van AB206,
AB205, AB212 en AB412 combat supportÂhelikopters. n
daSSauLt faLCoN SERVICE (dfS)
Dassault Falcon Service (DFS) heeft op ParisÂle Bourget een Falcon 900B omgebouwd van zaÂ
kenjet naar vrachtvliegtuig. De ombouwoperatie vergde volgens DFS slechts acht dagen van opÂ
dracht tot certificatie door de Franse luchtvaartautoriteiten. Het toestel heeft een vrachtruim met
een inhoud van 13,5 kubieke meter en kan tot 2.884 kg vracht vervoeren. Met de Falcon 900B
zal katoen naar een fabriek in OostÂEuropa worden vervoerd die benodigd is voor de productie
van mondkapjes. Deze zullen vervolgens worden verspreid in Frankrijk en NoordÂAmerika. Volgens
DassaultÂdochter DFS is de omgebouwde zakenjet niet alleen sneller, maar ook efficiënter in te
zetten dan reguliere vrachtvliegtuigen. De driemotorige Falcon 900B kan onder normale omstanÂ
digheden als zakenjet acht tot twaalf passagiers vervoeren over 4.080 nm (7.556 km) bij een
kruissnelheid van 466 kts (863 km/h). n
ISRaEL aERoSPaCE INduStRIES
israel Aerospace industries (iAi)
heeft een opdracht binnengeÂ
sleept voor een zogenoemd
special mission vliegtuig voor
het verzamelen van strategische
informatie. Het toestel zal bij iAiÂ
dochter ElTA Systems van de
benodigde missieÂapparatuur
worden voorzien. iAi slaagde erÂ
in de hiervoor benodigde geÂ
avanceerde sensoren beperkt van omvang te houden en te koppelen aan kunstmatige intelligentie
en softwareÂapplicaties, die leiden tot het zogenoemde ‘machine learning’ waardoor de systemen
ook in zakenjets kunnen worden ingebouwd. iAi levert momenteel vier verschillende soorten misÂ
sievarianten zakenjets als Airborne Early Warning & Control (AEW&C), Air to Ground Surveillance
(AGS), Maritime Patrol Aircraft (MPA) en Signal intelligence (SiGiNT). n
PIPIStREL
HyBRIdE PaNtHERa
De voor de super gestroomlijnde Pipistrel
Panthera ontwikkelde MAHEPAÂelektromoÂ
tor is bijna gereed voor inbouw. Volgens
de Sloveense fabrikant en de Duitse moÂ
torbouwer Compact Dynamics voldoet de
unit aan alle gestelde eisen. De lichtgeÂ
wichtmotor weegt 45 kg, heeft een piekÂ
vermogen van 300 kW (408 pk) en zal
worden ‘gevoed’ door een conventionele
140 pk sterke Rotax 915iS. Pipistrel voorÂ
ziet plaatsing van een deel van de accu’s
in de vleugels. De fabrikant is betrokken
bij het door de Europese unie gefinanÂ
cierde Modular Approach to HybridÂElecÂ
tric Propulsion Architecture (MAHEPA)
Green DealÂproject dat mikt op emissieÂ
vrije luchtvaart in 2050. n
u.S. SoCoM
De Amerikaanse u.S. Special Operations
Command (SOCOM) heeft een onbekend
aantal Surveyor observatieplatforms beÂ
steld. De met geavanceerde sensoren uitÂ
geruste vliegtuigen zijn van het type HAlE
(High Altitude, long Endurance) en afgeÂ
leid van de Virus SW121. Dankzij een
spanwijdte van 15 m, een turbocharged
Rotax 914 en een tankinhoud van 370 l
kunnen fullÂmotion video’s worden geÂ
maakt en signalen worden onderschept
op vlieghoogtes tot 30.000 ft (9.144 m)
bij een maximale vliegduur tot dertig uur.
Zes door Pipistrel ontwikkelde observatieÂ
platformvarianten kunnen bemand of onÂ
bemand worden ingezet en worden al
door meerdere afnemers ingezet. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 16-06-20 11:15