Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

14 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
CESSNa
BoEING
EMBRaER
De Democratische Republiek Congo heeft twee
E190E2 regionale verkeersvliegtuigen besteld en
kooprechten vastgelegd voor nog eens twee toestel
len van dit type. De order vervangt een eerdere uit
december 2019 toen twee E175’s werden besteld en
evenveel kooprechten werden vastgelegd. De vliegtui
gen zijn bestemd voor Congo Airways en worden
vanaf het tweede kwartaal van 2022 geleverd. Ze
gaan elk plaats bieden aan 84 passagiers in econo
my en twaalf vlieggasten in de businessklasse. n
CItatIoN Cj4
De in 2010 geïntroduceerde Cessna Citation Cj4 za
kenjet is tien jaar op de markt. Er zijn sindsdien meer
dan 320 geleverd. De Citation Cj4 kan tot tien passa
giers meenemen over een afstand van 1.926 nm
(3.567 km) bij een kruissnelheid van ruim 451 kts
(835 km/h). De zakenjet heeft een nuttige lading van
3.152 kg en mag door een enkele piloot worden be
stuurd. De Cj4 kan brandstof via een enkel vulpunt
innemen. Ook kan de toiletinhoud ‘buitenom’ worden
geleegd. De lichte zakenjet wordt gevoerd naast de
Citation M2 en Citation Cj3+. n
CIVIL aIR PatRoL
De Amerikaanse Civil Air Patrol (CAP) heeft elf Sky
hawks van het type 172S besteld. Ook werd gete
kend voor vijf Skylane 182T’s en een Turbo Stationair
HD T206HD. Alle vliegtuigen krijgen een Garmin
1000 NXi cockpit. De vorige CAPorder dateert uit
2015 toen 21 Cessna Skyhawk 172’s werden be
steld om oudere toestellen van hetzelfde type te ver
vangen. Deze vliegtuigen kregen niet alleen een Gar
min G1000 cockpit, maar ook een sleepinrichting voor het omhoog brengen van
zweefvliegtuigen. De u.S. CAP is al sinds 1948 klant van Cessna en beschikt momen
teel over 550 Cessna’s van het type 172 Skyhawk en 182 Skylane. Ook wordt gevlogen
met 46 zweefvliegtuigen. Met al deze vliegtuigen werd in 2019 bijna 90.000 uur gevlo
gen. Bij de organisatie werken 58.000 vrijwilligers, waaronder 8.800 piloten en 30.500
mensen die getraind zijn door u.S. Federal Emergency Management Agency voor inzet
bij calamiteiten. Dit leidde in 2019 tot het redden van 117 levens. n
LoyaL WINGMaN
Boeing Australia heeft het eerste van
drie prototypes van de loyal Wing
man uit de spuithal gerold. De proto
types worden gebouwd in het kader
van het zogenoemde loyal Wingman
– Advanced Development Program
dat in samenwerking met de Royal
Australian Air Force (RAAF) is gestart.
Boeing Australia introduceerde dit
programma in februari 2019 tijdens
de Australian international Airshow in
het kader van het nieuwe Boeing Air
power Teaming System (BATS). Dit BATS wordt door Boeing omschreven als een semiauto
noom missiesysteem dat zowel vanaf de grond als door een begeleidend vliegend platform kan
worden bestuurd voor het uitvoeren van verkenningstaken of gewapende missies. n
BoEING-EMBRaER
Boeing ziet geen heil meer in samenwerking met de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer waar
het gaat om de verkoop van civiele vliegtuigen. Volgens Boeing kan Embraer niet aan alle ge
stelde eisen voldoen. Voor de Amerikaanse fabrikant reden om een streep te halen door het zo
genoemde Master Transaction Agreement (MTA). Embraer is het hier absoluut niet mee eens
en beschuldigt Boeing van systematische vertragingstactieken en dwarsliggerij.
Volgens de Braziliaanse fabrikant handelt Boeing dan ook in het licht van haar eigen 737 MAX
problematiek en andere problemen die tot reputatieschade hebben geleid. Embraer houdt
Boeing daarbij verantwoordelijk voor eventuele vervolgschade en zal naar eigen zeggen niet
schromen naar de rechter te stappen. n
737 MaX
Boeing heeft in het eerste kwartaal van 2020
een verlies geleden van 641 miljoen dollar
waarna in Renton toch begonnen werd met
het op een laag pitje opstarten van de 737
MAXproductie. in de gedwongen rustperiode
heeft de fabrikant naar eigen zeggen het pro
ductiesysteem kritisch onder de loep geno
men om deze beter te stroomlijnen. De uit
stroom is echter naar beneden bijgesteld.
Boeing wilde in 2020 maandelijks 63 MAXva
rianten gaan afleveren tegen 57 in 2019. Die
ambitie ligt nu beduidend lager: maandelijks
31 vanaf 2021. Dit besluit werd genomen te
gen de achtergrond van een duidelijk afkal
vend orderboek en het gegeven dat de 737
MAXvarianten nog steeds niet mogen vliegen.
Gelijktijdig werd bekend dat het concern voor
nemens is in eerste instantie 6.770 medewer
kers te confronteren met gedwongen ontslag
na eerdere pogingen van hen af te komen via
een vrijwillige vertrekregeling. Daarnaast gaat
Boeing de productie van de 787 Dreamliners
verlagen van tien per maand nu naar zeven in
2022. Ook de vervaardiging van de 777/777X
wordt verlaagd naar maandelijks drie. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 16-06-20 11:15