Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2020 13
ByE aERoSPaCE
Bye Aerospace heeft het definitieve ontwerp
van de elektromotoraangedreven eFlyer 2 bij
na rond. Dit zogenoemde Critical Design Re
view (CDR) ligt aan de basis van zowel de toe
komstige productie als de FAA 14 CFR 2certi
ficatie. De fabrikant deelde tevens mee dat er
aan het bestaande orderboek opnieuw de no
dige intentieverklaringen zijn toegevoegd door
een vliegclub en een pilotenopleider. Ook wer
den tien intentieverklaringen getekend voor de
vierpersoons eFlyer4 die ontwikkeld wordt.
Daarnaast tekende een niet nader genoemd
bedrijf voor de aankoop van een tweemotorige
variant, die plaats moet gaan bieden aan zes
tot negen inzittenden zodat de totaalscore
voor drie nieuwe elektromotoraangedreven va
rianten nu rond de 330 toestellen ligt. n
BEECHCRaft KING aIR
De Amerikaanse u.S. Customs and Border Pro
tection (CBP) Air and Marine Operations
(AMO) heeft bij Textron twee extra Beechcraft
King Air 350CER turboprops besteld. De vlieg
tuigen zullen bij de Sierra Nevada Corporation
worden aangepast om als Multirole Enforce
ment Aircraft (MEA) dienst te gaan doen. in
die rol zullen beide King Airs worden ingezet
voor de bescherming van de Amerikaanse bin
nengrenzen en maritieme handhavingsmissies.
Met het oog daarop worden zowel passieve
als actieve sensoren ingebouwd en zal via sa
tellietcommunicatie contact worden gehouden
met grondstations. De vliegtuigen kunnen
daardoor onder meer illegale grensoverschrij
dingen waarnemen en airtoair intercepties
uitvoeren. Doordat de King Airs van het type
Extend Range zijn, kunnen er ook middellange
maritieme patrouilles worden gevlogen. De
dienst beschikt al over 23 King Airs. n
aMazoN fuLfILLMENt SERVICES
Amazon Fulfillment Services staat aan de voor
avond van een forse vlootuitbreiding. Het be
drijf gaat door de grote vraag naar luchtvracht
capaciteit twaalf tot vrachtvliegtuig omgebouw
de Boeing 767300’s leasen bij Cargo Aircraft
Management (CAM), de vrachtlease Air Trans
port Services Group (ATSG). Het eerste toestel,
een bij Bedek in israël omgebouwde
767300BDSF, is inmiddels geleverd, de overi
ge elf moeten in de loop van 2021 de vloot
komen versterken. Door de nieuwe order zal
Amazon uiteindelijk kunnen beschikken over
meer dan tachtig vliegtuigen, waaronder 42 bij
CAM geleasete 767’s. Amazon Air bracht re
cent ook de eerste van tien Boeing 737800
Converted Freighters onder bij Sun Country
Airlines in Seattle. n
VoLtaERo
De Franse startup VoltAero
heeft de productieconfiguratie
vrijgegeven van de hybride aan
gedreven Cassio die in 2022 op
de markt moet komen. Het toe
stel krijgt een combinatie van
een verbrandingsmotor en een elektromotor die
een pusherprop aandrijft. Dit systeem wordt mo
menteel in VoltAero’s vliegende Cassio 1 getest.
Volgens het bedrijf is het ontwerp dusdanig dy
namisch geoptimaliseerd dat toegewerkt kan
gaan worden naar drie varianten. in eerste in
stantie wordt daarbij de Cassio 330 ontwikkeld
die plaats gaat bieden aan vier personen en een
450 pk sterke hybride aandrijving krijgt. later
volgt een zespersoonsvariant, de Cassio 480
(654 pk). De derde variant gaat plaats bieden
aan tien personen en zal als Cassio 660 kunnen
beschikken over 600 kW (817 pk). VoltAero mikt
op een EASA CS23certificatie van de Cassio
330, wat in 2022 moet leiden tot de eerste leve
ringen. Dat toestel moet na een startaanloop van
minder dan 550 m een vliegbereik krijgen van
800 nm (ruim 1.280 km) bij een kruissnelheid
van 200 kts (370 km/h) en een endurance van
3,5 uur (uitbreidbaar naar vijf). Gemikt wordt op
acht dagelijkse ‘rotaties’ (waarbij tot tien uur zal
worden gevlogen). Het toestel zal in Frankrijk ge
produceerd worden, maar assemblage in Noord
Amerika en Azië wordt eveneens overwogen.
De fabrikant zal naast een vliegend prototype
ook een toestel bouwen voor statische testdoel
einden. Ook wordt een aparte testplek ingericht
om het hybride aandrijfsysteem te testen. n BoMBaRdIER
CHaLLENGER 650
De Canadese luchtmacht heeft bij Bombardier Aviation twee Challenger 650 zakenjets be
steld. Beide met ADSB uitgeruste vliegtuigen moeten al in de zomer van 2020 geleverd wor
den en de oudste Canadese regeringsvliegtuigen aflossen die er te boek staan als CC144B
Challenger. De Royal Canadian Air Force heeft vier CC144B Challengers in gebruik waarvan
de eerste twee in 1986 aangekocht werden. Dit waren oorspronkelijk twee Challenger 601
zakenjets die aangepast werden voor militair gebruik. in 2002 werden opnieuw twee Challen
gers aangeschaft en deze zijn inmiddels voorzien van het in Amerika verplichte ADSB. n
MHI
Bombardier heeft op 1 juni 2020 alle rechten voor hun CRj Series regionale verkeersvliegtui
gen overgedragen aan Mitsubishi Heavy industries, ltd. Met de deal is een bedrag gemoeid
van 550 miljoen dollar. MHi is door de overname nu rechtmatig eigenaar van het programma
inclusief alle typecertificaten, onderhoud, inrichting, marketing en verkoop van de CRj700 en
CRj900. Dat geldt ook voor de onderhoudsfaciliteiten in Toronto, Montréal en beide Ameri
kaanse vestigingen in Bridgeport en Tucson. De Canadese fabrikant zal vervolgens ook als on
deraannemer van MHi zorg dragen voor de componenten en reserveonderdelen voor de
vijftien nog in aanbouw zijnde CRj’s die in de tweede helft van 2020 zullen worden geleverd.
Bombardier verkocht al eerder haar Dash 8vliegtuigprogramma aan de Canadese longview
Aviation Capital Corp. Door alle verkopen worden bij Bombardier alleen nog Global, Challen
ger en learjet zakenjets gebouwd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 16-06-20 11:14