76 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2016
INcIdENtANAlysE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: ATSB
tijdens de verplichte cross-check van de instrumenten bij een snelheid
van 100 knopen.
Om een vergelijkbaar incident in de toekomst te voorkomen heeft Air-
bus de handleiding aangepast met een verwijzing naar de pitotbuis.
Voor Brisbane Airport is de aanwezigheid van wespen niets nieuws.
Maar dit incident zorgde wel voor de nodige aanpassingen, zoals een
frequentere controle op de aanwezigheid van wespen en het ruimen
van nesten. Ook de nesten van spinnen, een voedingsbron voor wes-
pen, worden geruimd.
Etihad tenslotte besloot voortaan op Brisbane covers te gebruiken voor
de pitotbuizen.
langStEElgraafwESp
Maar nog voor deze maatregelen werden genomen vond een nieuw in-
cident plaats op Brisbane Airport. Op 3 april 2014 kreeg de bemanning
van een Boeing 737-800 van Virgin Australia kort na de start een ‘iAS
disagree’ melding. De snelheid van de gezagvoerder en de copiloot
stemde niet overeen. De snelheidsindicatie bij de gezagvoerder was
De bewuste pitotbuis, nu met cover.
Vluchtrecordergrafiek van de eerste afgebroken start. Vluchtrecordergrafiek van de tweede start.
74-75-76-77_incidenta330.indd 76 14-06-16 12:02