74 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2016
Donderdag 21 november 2013. Na een vlucht van Abu Dhabi en Singa-
pore landt een Etihad Airways Airbus A330 op de luchthaven van Brisba-
ne in Australië. Om 09:49 uur lokale tijd stopt het vliegtuig bij de gate.
Voor de twee uur durende turn-around worden geen beschermkappen
bij de pitotbuizen aangebracht. Om 11:52 is vlucht EY473 weer hele-
maal klaar voor de terugvlucht naar Singapore en Abu Dhabi en wordt
het vliegtuig teruggeduwd van de positie aan de gate.
De luchtverkeersleider geeft toestemming voor een start van baan 01.
De gezagvoerder op de vlucht is Pilot Flying, de copiloot is Pilot Monitoring.
Tijdens de start ziet de gezagvoerder een foutmelding op het primary
flight display (PFD), een van de beeldschermen in de cockpit. De snel-
heidsmeting werkt niet goed. Bij een snelheid van 88 knopen breekt hij
de start af.
Het vliegtuig taxiet vervolgens terug naar de terminal, waar de foutmel-
ding wordt onderzocht.
De A330 beschikt over een centraal onderhoudssysteem waarmee snel
tests kunnen worden uitgevoerd om problemen in de verschillende
boordsystemen te onderzoeken. Alle foutmeldingen worden gelogd, ook
specifieke meldingen die niet op de schermen in de cockpit worden
weergegeven. Naast de snelheidsmelding die de bemanning zag, logt
het systeem ‘ADiRu 1 (1FP1) BuS ADR’.
Met behulp van een handleiding, de Trouble Shooting Manual (TSM),
worden twee procedures gevonden die bij deze meldingen kunnen wor-
den toegepast.
Hierbij worden geen fouten gevonden. De foutmelding verwijst naar de
ADiRu 1, wat staat voor ‘air data inertial reference unit’ nummer 1. Het
vliegtuig beschikt over drie onafhankelijk van elkaar werkende systemen
die onder andere de hoogte, koers en snelheid meten. ADiRu 1 toont
de gegevens aan de gezagvoerder, ADiRu 2 aan de copiloot en het der-
de systeem is het reservesysteem.
De onderhoudsmedewerker denkt dat in het eerste systeem de fout zit
en wisselt de hardware van ADiRu 1 en 2 om en schakelt ADiRu 2 uit.
Dat is tenslotte de hardware die mogelijk de fout veroorzaakte.
De gezagvoerder blijft de gegevens krijgen van ADiRu 1 (maar met an-
Eind 2013 werkt de bemanning van een Airbus A330 zich aardig in de nesten wanneer ze van Brisbane
Airport, Australië opstijgen met een geblokkeerde pitotbuis. Nog geen half jaar later wordt ook de be-
manning van een Boeing 737-800 van Virgin Australia met een vergelijkbaar probleem geconfronteerd.
Etihad a330 iN DE NESTEN
INcIdENtANAlysE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: ATSB
De A6-EYH in take-off. (Foto: jonathan Palombo)
74-75-76-77_incidenta330.indd 74 14-06-16 12:02