Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2016

Moet ik nu wel of moet ik nu niet beginnen met een vlieg-
opleiding? Is zo’n opleiding niet ontzettend duur? En is zo’n
opleiding wel leuk? Als ik klaar ben, krijg ik dan wel een
baan? Is vliegen als beroep leuk? Moet je niet heel vaak ‘s
nachts werken?
Allemaal vragen waar sommige jonge mensen mee worste-
len. Het antwoord op al deze vragen is simpel: JA!
Na een flink aantal jaren waarin vooral in Nederland veel
vliegers zijn opgeleid terwijl na afloop van de dure studie
nauwelijks enige kans op een baan bestond, keert het tij. In
Nederland merk je het nog niet heel erg, maar in de rest
van de wereld begint de paniek toe te slaan. De vraag naar
vliegers is toegenomen, maar aan de kant van het aanbod
is de bodem bereikt. Wat is er aan de hand?
De luchtvaart groeit sinds de Tweede Wereldoorlog met ge-
middeld vijf procent per jaar. Dat gebeurt niet gelijkmatig
over de hele wereld. In Europa is er buiten de lowcostsec-
tor weinig groei te bespeuren. In Azië en het Midden-Oos-
ten zien we ieder jaar de luchtvaart met veel meer dan vijf
procent groeien. In China en India stoomt een flink leger
hardwerkende mensen op naar een nieuwe middenklasse.
Bedenk dan ook nog even dat in dit deel van de wereld
ruim vier miljard mensen wonen, ongeveer vijf keer zoveel
als in Europa en Amerika samen. Misschien wordt dan iets
duidelijker waarom de vraag naar luchtvervoer juist hier
vandaan komt. In Amerika was het de crisis van een paar
jaar geleden, die roet in het luchtvaarteten gooide. Inmid-
dels hebben de noodlijdende luchtvaartmaatschappijen van
toen zich compleet gereorganiseerd en is ook in de VS de
groei goed op gang gekomen.
Een van de gevolgen hiervan is de vraag naar goed opgelei-
de verkeersvliegers, liefst met enige ervaring. Bijna alle pilo-
ten die nog vrij rondliepen, zijn daardoor aan de bak geko-
men. Ook de vliegers die het bij hun maatschappij niet naar
hun zin hadden, konden het de afgelopen jaren eens bij een
andere maatschappij proberen. Anno 2016 is die vijver nu
echt helemaal leeg. Er is ook nog een belangrijke andere
bron van piloten opgedroogd. Al sinds de begindagen van de
luchtvaart stapten veel luchtmachtvliegers na een relatief kor-
te militaire carrière over naar de burgerluchtvaart, maar ook
in die hoek is veel veranderd. Onze militaire luchtvloot is bin-
nen een paar decennia gekrompen van enkele honderden
vliegtuigen en helicopters tot een stuk of zestig toestellen,
waar natuurlijk ook beduidend minder vliegers voor nodig
zijn. Bovendien blijven die militaire collega’s nu veel langer
bij defensie, waardoor er minder doorstroming naar de bur-
gerluchtvaart is. Begint het al een beetje duidelijk te worden?
Dan is er nog iets geks. Jongeren hebben minder belang-
stelling om verkeersvlieger te worden. Voor een deel is dat
te verklaren door de enorme bedragen die betaald moeten
worden voor een opleiding, zonder ook maar enige garan-
tie op een baan. Sterker nog, voor je eerste baan moet je
vaak nog eens enkele tienduizenden euro’s extra aftikken
en op een enkele uitzondering na, leveren die eerste ba-
nen niet meer dan een zeer bescheiden salaris op. Daar-
naast blijken het onregelmatige leven en het vele reizen
ook minder aantrekkelijk voor veel jonge mensen.
Er moet natuurlijk wat gebeuren, want de eerste vliegtuigen
in Amerika en Azië staan al stil omdat er niet genoeg pilo-
ten zijn. Een enkele maatschappij heeft ingezien dat zij zelf
aan de bak moet en heeft weer een opleidingsprogramma
gestart of afgestoft. Schoolverlaters worden aangenomen
op hun vliegopleiding om daarna door te stromen als ver-
keersvlieger bij deze maatschappijen. Zelfs in Amerika is
JetBlue begonnen met een dergelijk ab initio programma.
Dat was in ‘the free world’ tot nog toe onbestaanbaar. Zoals
overal keert ook hier de wal het schip als de nood maar
hoog genoeg is.
Nogmaals, in Nederland lopen we nog achter. Er zijn in het
verleden veel te veel vliegers opgeleid, wat tot verschrikke-
lijke situaties heeft geleid. Maar er gloort hoop aan de hori-
zon. Sterker nog, ik denk dat er binnenkort voor de meeste
van deze jonge, afgestudeerde maar werkloze verkeersvlie-
gers banen beschikbaar komen. Er komen zelfs zoveel ba-
nen aan dat ik graag iedereen die de onweerstaanbare
drang heeft om van vliegen een beroep te maken, wil aan-
moedigen. De tijden veranderen, zowel positief als negatief,
maar als je echt voelt dat vliegen iets voor jou is, doe het!
Ga ervoor! Juist nu! Het is namelijk het allermooiste beroep
ter wereld!
lining up Door: Jan Cocheret
Daar gaan we weer!
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
De tijden
veranderen!
PILOOT EN VLIEGTUIG JuLI 2016 7
07_ligningup.indd 7 14-06-16 08:29