PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2016 65
menteel bezig met een testprogramma waarin twee prototypes geza-
menlijk meer dan 140 uur hebben gevlogen. Het eerste prototype vloog
voor het eerst op 13 juni 2015. Naast drie vliegende prototypes zulle...
menteel bezig met een testprogramma waarin twee prototypes geza-
menlijk meer dan 140 uur hebben gevlogen. Het eerste prototype vloog
voor het eerst op 13 juni 2015. Naast drie vliegende prototypes zullen
ook twee toestellen worden gebouwd voor statische testdoeleinden.
effIcIëNt
De H160 heeft nieuw ontwikkelde 1.100 pk sterke Arrano-motoren van
fabrikant Turbomeca. De fabrikant voorziet een vliegbereik van 120 nm
(ruim 220 km) bij twaalf passagiers en een bereik van 450 nm (850
km) wanneer sprake is van een SAR-versie. Gesproken wordt over een
kruissnelheid van 160 kts (bijna 290 km/h). Volgens Airbus Helicopters
zal de H160 dankzij de nieuwe Turbomeca Arrano-motoren vijftien tot
twintig procent efficiënter worden dan vergelijkbare helikopters. Ook zal
de CO2-uitstoot tot twintig procent per passagier lager uit gaan vallen.
Eveneens vermeldenswaard is dat de H160 dankzij de toepassing van
Blue Edge rotorbladen en een twaalf graden gekantelde Fenestron-
staartrotor de helft stiller zal worden en zelfs tot zeventig procent stiller
zal worden dan wat de regels voorschrijven. Aan de achterzijde van de
romp zijn kleine vleugels geplaatst. Deze moeten bijdragen aan een sta-
bieler vluchtverloop. De helikopter heeft een intrekbaar landingsgestel
en wordt aangeboden in de gewichtsklasse van 4,5 tot 7 ton. Het toe-
stel gaat plaats bieden aan maximaal twaalf passagiers. De romp is vol-
ledig uit composiet opgetrokken. in de cockpit wordt een digitale Helio-
nix avionica-suite aangebracht. De H160 moet in 2017 op de markt
komen.
Er worden tevens een zakelijke en een offshorevariant voorzien.