Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2016

56 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2016
REisVERsLAg Door: Simon Speelman
het over. We verwachten een groot en druk veld. Dat klopt qua afmetin-
gen, maar druk… Het is dat er voor ons nog een Engelsman is geland,
anders hadden we ons wel heel eenzaam gevoeld. Gelukkig is er wel
een douanier die ons tegenhoudt omdat hij denkt dat we ook uit Enge-
land komen. Helaas… Eenmaal in de terminal vinden we alleen een ad-
ministrateur die € 12 per vliegtuig afrekent. Prettig tarief, maar daarente-
gen is het café dicht, de winkel ook en moet/mag je in de kelder
plassen in het donker. Geen lichtknopje te vinden.
Jersey (eGJJ)
Aangezien we naar jersey willen, een vliegplan nodig hebben en een
uurtje moeten wachten, wandelen we nog even buiten rond. Terug rich-
ting onze parkeerplaats is de douanier in geen velden of wegen meer te
bekennen. Op weg naar jersey verlaten we Normandië bij VRP Carteret
lighthouse. Vlak voor het eiland moeten we in afwachting van een ATR
even in de holding, en mogen daar vervolgens achteraan vliegen over
het hele eiland. long final met de Papi in het vizier. Commercieel ver-
keer, van ATR tot Airbus 319, vliegt hier tegenwoordig af en aan, maar
het is voor ons ook nog steeds een prettig vliegveld. Dat komt omdat de
Aero Club de afhandeling van sportkistjes mag doen. Zo zit je voordat je
het weet achter een broodje tonijn en een biertje voor de televisie naar
een historisch moment te kijken: de eerste Nederlandse Grand Prix-ze-
ge. De Engelsen zijn dolenthousiast en wij trots. Max Verstappen, you
know, die komt ook uit Nederland…
Hoewel we alle tijd nemen, blijkt de internetboeking vanaf de vliegclub
te snel voor de balie van het Beausite hotel. Ze weten van niks, maar in
de pub van Manuel is het aangenaam wachten op de sleutels. Ondanks
de aanwezigheid van een binnenzwembad blijven de oorspronkelijk
voor Karlovy Vary bestemde zwembroeken in de tas. Een wandeling
langs de grillige rotskust met kastelen lukt wel. Op de vliegclub, die
dankzij het aangename belastingregime slechts 1,20 euro per liter Avgas
vraagt, proberen we de volgende dag te achterhalen of er een manier is
om rechtstreeks naar het Engelse eiland Wight te vliegen. Op papier kan
dat niet en er valt ook geen mouw aan te passen, krijgen we te horen.
Dat betekent dat we aan de overkant van Het Kanaal eerst naar een ge-
controleerd veld met douane moeten: Southampton of Bournemouth.
Terugvliegen via Frankrijk doen we liever niet: uitgerekend bij le Tou-
quet, waar we in dat geval graag zouden lunchen, blijft het zicht de hele
dag marginaal.
bOurnemOuth (eGhh)
Bournemouth dan maar. Na een prachtige tocht tussen Cap de la Hague
(Cherbourg) en Needles lighthouse (Wight, hebben we dat toch ge-
zien) zitten we opeens in de zomer: 19 graden! En dat in Engeland, met
om ons heen een ongekend allegaartje aan vliegtuigen.
Onderhoudsbedrijven, vliegbedrijven, historische hangars, loodsen vol
vliegtuigen, voertuigen, bussen, keukens, grote oude meuk die als vip-
kist wordt opgeleukt en vooral (heel) veel sloopwerk met vleugels. Blik-
vanger: een glanzende Guppy uit 1969. Wat een leuk veld! We worden
na lang taxiën voor € 100 per vliegtuig keurig en met koffie of thee (dat
mag ook wel voor die prijs) afgehandeld door Bliss Aviation. Terug in de
lucht zetten we koers naar Oostende. Dat is makkelijk koers houden:
de kust volgen langs Shoreham, Seaford, lydd en Dover. Maar na jersey
Ground, Tower, Approach en Control, london en Bournemouth
Approach, Tower en Ground in de ochtend, blijven we vandaag aan de
gang met oproepen en meldingspunten. je lult je de blaren op de tong.
Alles voor de veiligheid in de heiigheid die voor Dover toeneemt en
boven zee compleet verdwijnt.
De pontons waarmee in juni 1944 een haven werd
gebouwd, liggen nog voor de Normandische kust.
Bij dit 18e eeuwse fort op Îles Saint-Marcouf voor
utah Beach begon D-Day.
Een van de vele herdenkingsplekken in Normandië.
Guppy N447FT op Bournemouth.Een allegaartje aan vliegtuigen op Bournemouth.
54-55-56-57_reisverslag.indd 56 14-06-16 11:03