PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2016 39
Het prototype van de Sportsman 2+2 vloog in 2003 en sindsdien is er
een veelvoud aan varianten geconstrueerd. Het toestel converteren van
een neuswiel- naar een staartwielconfiguratie duurt slechts een paar uur.
Daarnaast zijn er toestellen met extra grote ‘tundra’ banden en water-
vliegtuigversies. Er is ook een optie om de vleugels naar achteren te
vouwen. En uiteraard zijn er meerdere motortypen inzetbaar. Het toestel
is verkrijgbaar als compleet doe-het-zelfpakket, maar er zijn ook meerde-
re combinaties met vrijwel volledige componenten beschikbaar. En zelfs
een ‘Two Weeks to Taxi’-programma waarin binnen veertien dagen in
het Customer Assembly Center een volledig toestel kan worden ge-
In the PIcture Door: Ben ullings, Aviation Photos international
De eerste ontmoeting met de Ph-Shc vond al in augustus 2014 plaats in een hangaar op Lelystad. Met
zo’n fraai kleurenschema onmiddellijk een posterkandidaat. het wat langere wachten op de uitvoering
van dat plan, begin april 2016 nabij de Alde Feanen ten westen van thuisbasis Drachten, was de moeite
echter ruimschoots waard.
Glasair sportsman 2+2 pH-sHC
Wietze lei Echtgenote Antine hoort er ook bij!
39-40-41-42_inthepicture.indd 39 14-06-16 10:29