Pagina 26 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2016

26 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2016
IndustrIe Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
aCmi
de sparfell International Lease Corpo-
ration (sILC) heeft een embraer Legacy
600 aan zijn portfolio toegevoegd die
kan worden geleaset onder Aircraft,
Crew, Maintenance & Insurance (ACMI)
voorwaarden. Bij deze (voor de zaken-
luchtvaart bijzondere) constructie
wordt een vliegtuig inclusief beman-
ning, onderhoud en verzekering in
lease ondergebracht bij derden. de
door sILC aangeboden Legacy 600 is
ingericht voor het vervoer van dertien
passagiers in een in drie zones inge-
richte cabine.
eigen kLeurontwerp
ruAG Aviation heeft in opdracht van Windrose Air Jet Charter een splinternieuwe Bombardier
Challenger 350 van een nieuwe kleur voorzien. Het is de eerste keer sinds de introductie van
de zakenjet in 2013 dat een europese eigenaar zijn fabrieksnieuwe toestel laat overspuiten.
ruAG Aviation biedt naar eigen zeggen ‘one-stop shop’ oplossingen waardoor desgewenst
gelijktijdig ook het interieur en de cockpit kunnen worden aangepakt.
Cessna Longitude
Bij Cessna zijn de vleugels aan de
romp van het eerste prototype van de
nieuwe Citation Longitude zakenjet
bevestigd. de Longitude moet al deze
zomer vliegen en in 2017 op de markt
komen. Het toestel gaat plaats bieden
aan maximaal twaalf passagiers die
vervoerd zullen worden op een cabine
met stahoogte. de cabinedruk zal op
kruishoogte overeenkomen met een
drukhoogte op 1.814 m en wordt daar-
mee de laagste in deze zakenjetklasse.
dankzij een paar Honeywell HtF7700L-
turbofans wordt een kruissnelheid
voorzien van 476 kts (882 km/h) bij
een vliegbereik van 3.400 nm (6.297
km).
Verkopen
Voor de bekendmaking van mega-orders
moest je dit jaar niet op de eBACe zijn.
door de nog steeds ‘dippende’ ontwik-
kelingen in de zakenluchtvaart, houden
de meeste operators de hand op de
knip. de meest in het oog springende
order werd geplaatst door het Mexicaan-
se Across dat bij embraer tekende voor
23 zakenjets van het type Legacy 500
(8), Phenom 300 (8) en Phenom 100e
(7). een dag later tekende Air Hamburg
voor een Legacy 650 die wordt toege-
voegd aan een vloot van zeven Legacy
600/650’s en een Phenom 300. Ook de
Zwitserse operator Comlux kwam shop-
pen en bestelde een vierde Global 6000.
deze zal via de VIP-charterdivisie Fly-
Complex worden ingezet naast een Glo-
bal 5000 en twee Challengers van het
type 605 en 850. Vermeldenswaard ook
het bericht dat VistaJet de honderdste
Bombardier zakenjet (een Global 6000)
aan het portfolio toevoegde, en dat Flex-
jet achter een order voor twintig Chal-
lenger 350’s zit waardoor er voor deze
operator niet minder dan veertig in de
boeken staan. In de marge kwam het
bericht dat een nieuwe afscheiding tus-
sen de entree en cabine van de Learjet
75 niet alleen tot een geluidsreductie
van 8 dB leidt, maar ook voor meer pri-
vacy zorgt.
learjet 75: stilte dankzij scheidingswand.
programma’s
Voor Gulfstream was ‘Zwitserland’ de plek
om mee te delen dat de in mei 2014 geïn-
troduceerde G650er nu ook door de eAsA
is goedgekeurd. de zakenjet kan een af-
stand overbruggen van 7.500 nm (13.890
km) bij een kruissnelheid van Mach 0.85.
Ook het testprogramma met de nieuwe
G500 en G600 verloopt volgens plan. Met
de vier G500-prototypes is tijdens 240
vluchten al meer dan duizend uur gevlogen,
terwijl prototype vijf binnenkort een inge-
richte cabine krijgt. Het eerste prototype te-
kende recent een snelheid op van Mach
0.995 op FL530 (16.154 m). Ook de bouw
van de eerste vijf G600-prototypes verloopt
volgens plan. Bij dassault kan binnenkort de
vlag uit als de nieuwe Falcon 8X wordt ge-
certificeerd. dat goede nieuws kan de Fran-
se fabrikant uitstekend gebruiken omdat het
5X-programma ernstig vertraagd is door
problemen met de safran sivercrest-moto-
ren. nog meer certificatienieuws: de eAsA-
certificatie van de HondaJet.
Safran Silvercrest. Probleemgeval? (Foto: Ruud Vos)
(Foto: Ruud Vos)
24-25-26-27_ebace2016.indd 26 14-06-16 14:59