“Meneer de verkoper, hebt u een auto waar-
mee het lijkt of ik veel meemaak?”
Zo stond het in de Volkskrant, pakweg twintig
jaar geleden. Toen begon het. Met een foto er-
bij van een nogal vierkantige FWD, in een Am-
sterdams straatje. Met een reservewiel achter-
op gemonteerd. Daar zat een hoes omheen,
waarop een rhinoceros was afgebeeld.
Stoerheid is in die twintig jaar een enorm be-
langrijk USP geworden. In de VS is de miljar-
denmarkt van de chroom-sleeën vervangen
door die van de boerentruckjes. Daar moet je
dan met een geruit overhemd in gaan zitten,
om de indruk te wekken dat je een ranch
hebt.
Maar ook bij ons struikel je over de Land- en
Range Rovers. Volvo, Porsche, BMW en Merce-
des hebben allemaal RR-achtige modellen in
hun assortiment. Auto’s die moeten suggere-
ren dat de bestuurder geregeld op pad gaat in
gebieden waar geen wegen zijn. En waar de
bevolking je oren afsnijdt als ze je te pakken
krijgt.
De Landrover, laat staat de Range Rover, speelt
in de woestijn en op de savanne trouwens
geen bal klaar. Is zó stuk. Daarom rijden ze
daarginds allemaal in Toyota Landcrùisers. Die
zijn echt goed. Maar met een Toyota wil weer
niemand gezien worden bij Het Bonte Paard in
Laren. Ja mensen, het is ingewikkeld allemaal.
Is er nou iets vergelijkbaars aan de hand op
vlieggebied? Zeker! Met een taildragger van
50K win je het simpelweg op stoerheid van de
allerduurste Cirrus. Elk toestel met donut-ban-
den doet dat even goed.
Een voormalig werkpaard heeft natuurlijk extra
stoerheidskwaliteiten. De Antonov-2. De Bea-
ver. De T-6 en de Yak-52. Vroege vogels als de
Cub en de Chipmunk scoren ook hoog. Als je
het handig aanpakt, en het juiste nonchalante
loopje eraan koppelt, win je het van een busi-
ness-jet.
Maar wie is de jury dan? Dat is natuurlijk het
meisje met de grote borsten op het café-
terras.
Take-off Door: Goof Bakker
Stoer
Voormalig
werkpaarden
hebben extra
kwaliteiten
Goof Bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
21_takeoffadv4.indd 21 14-06-16 10:09