Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2016

AirbuS
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
AVx AircrAFT
Het Amerikaanse AVX Aircraft uit Benbrook
(Texas) is van plan een nieuwe lichte (aanvals)
helikopter te ontwikkelen. Het tweemotorige
toestel krijgt twee 3.600 pk sterke turboshaft-
motoren, een coaxiale hoofdrotor met een
diameter van 13,4 m en een maximaal start-
gewicht van 7,5 ton. Gemikt wordt op een
kruissnelheid van 200 kts (370 km/h) en
een vliegbereik van 229 nm (424 km). De
aanvalsvariant moet zes bewapende militai-
ren kunnen vervoeren en krijgt een ma-
chinegeweer voor zelfbescherming. AVX be-
sloot de helikopter te ontwikkelen in het kader
van het Future Vertical Lift (FVL) programma
van de u.S. Army. n
moTor A320neo
Airbus heeft van de Europese luchtvaartau-
toriteit EASA en de Amerikaanse FAA groen
licht gekregen voor het gebruik van de CFM
LEAP-1A-motor op de A320neo. Klanten
kunnen bij de A320neo kiezen uit motoren
van zowel CFM als Pratt & Whitney. De
A320neo’s die Airbus tot nu toe afleverde,
hebben motoren van Pratt & Whitney. Maar
de PW1100G kampt met problemen door
onnodige foutmeldingen en langere opstart-
tijden. Het grootste deel van de zes gelever-
de neo’s staat daarom nog steeds aan de
grond. De LEAP-1A voltooide meer dan 350
testvluchten, waarbij volgens Airbus meer
dan 1.000 uur werd gevlogen. n
AVic mA700
Het Amerikaanse bedrijf Lord Corporation mag in opdracht van het Chinese staatsbedrijf AViC voor
de nieuwe MA700 turboprop de Auxiliary Power unit (APu) met bijbehorende vibratie- en isola-
tiematerialen ontwikkelen, bouwen en leveren. De nieuwe turboprop wordt momenteel bij de
Xi’an Aircraft industrial Corporation ontwikkeld. Het toestel zal plaats gaan bieden aan 78 tot 86
passagiers. Deze zullen bij een kruissnelheid van 600 km/h over maximaal 800 km vervoerd gaan
worden. Volgens de fabrikant wordt de kruishoogte binnen dertien minuten bereikt. De MA700
moet na een eerste vlucht in 2017 in 2019 op de markt komen. Medio 2015 hadden elf klanten
bij AViC al 185 MA-700’s besteld. Op termijn worden ook kortere en langere versies van het toe-
stel voorzien evenals een ‘multi-purpose’-variant voor onder meer ambulancevluchten en weten-
schappelijke experimenten. n
AnTonoV An-178
Azerbeidzjan is voornemens de Antonov An-
178 in eigen land te gaan bouwen. Daartoe is
een overeenkomst gesloten met vliegtuigbou-
wer Antonov. Het land bestelde als een van de
eerste tien exemplaren van dit nieuwe militaire
vrachtvliegtuig. De eerste twee toestellen moe-
ten in 2018 geleverd worden; in dat jaar moet
ook de assemblagelijn klaar zijn. n
AeronAuTicAl engineerS
Leasemaatschappij GE Capital Aviation Servi-
ces (GECAS) heeft de eerste uitgediende 737-
800NG afgeleverd bij de Amerikaanse om-
bouwspecialist Aeronautical Engineers, inc.
(AEi). Daar zal het in 1999 gebouwde toestel,
dat al op 5 mei in Miami arriveerde, worden
omgebouwd tot 738 SF (Special Freighter)
vrachtvliegtuig. De Boeing was langere tijd in
lease ondergebracht bij Corendon. Na aanpas-
singen, waaronder het aanbrengen van een
grote laaddeur en het versterken van de vloer,
zal het toestel in 11,5 containers tot 23.500 kg
vracht kunnen vervoeren over maximaal 2.100
nm (3.889 km). GECAS besloot in juni 2015
twintig Boeings van dit type te laten ombou-
wen tot vrachtvliegtuig. Het vrachtportfolio van
de leasemaatschappij telt bijna honderd vlieg-
tuigen van het type 737, 767, 747 en 777. AEi
kondigde het 737-800SF ombouwprogramma
in 2014 aan.
AEi verkocht ook twee B737-400SF’s aan het
Amerikaanse bedrijf Automatic. Beide vliegtui-
gen worden ingericht voor het vervoer van elf
pallets. Automatic is gespecialiseerd in het
aankopen, doorverkopen of ontmantelen van
oudere verkeersvliegtuigen waarin zich nog
bruikbare onderdelen bevinden. n
10 PILOOT EN VLIEGTUIG juLi 2016
bombArdier Q400
De Canadese regionale luchtvaartmaatschappij
Westjet Encore uit Calgary heeft getekend voor
negen Q400 turboprops. Westjet bestelde in
2012 twintig Q400’s met opties op nog eens
25. in maart van dit jaar werden de eerste vijf
opties omgezet in een vaste order. Westjet
ontving binnen een jaar dertien nieuwe
Q400’s die worden ingezet op een 85 steden
tellend binnenlands routenetwerk. in juli
2014 werden al vijf opties voor Q400 Next-
Gen turboprops omgezet in een vaste order.
Door de aangepaste en de nieuwe order heeft
Bombardier Aerospce nu 556 Q400’s ver-
kocht. n
eASYJeT
Het Sloveense onderhoudsbedrijf Adria Tehni-
ka mag in opdracht van easyjet de komende
twee jaar het interieur van een nog onbekend
aantal A320’s gaan moderniseren. Onderdeel
van de moderniseringsronden is het uitbreiden
van het aantal stoelen in de cabine van 180
naar 186. De prijsvechter selecteerde voor de-
ze klus vier bedrijven, waaronder Adria. De
vloot van easyjet telt momenteel 245 A319/
A320’s. Daarnaast staan nog 182 toestellen in
bestelling en zijn opties genomen op nog eens
honderd bij Airbus. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 10 14-06-16 14:37