Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG juLi 2014 45
EBACE 2014: seinen weer op groen
AErion CorporAtion
Aerion Corpo
ration introdu
ceerde tijdens
de EBACE
2014 de Aerion
AS2 met een
cabineinhoud
vergelijkbaar
met die van de
Gulfstream G450. De supersonische jet zal gaan vol
doen aan de strengste Stage 5 geluidsnormen. Feite
lijk is het driemotorige toestel een opgewaardeerde
en grotere versie van de tweemotorige AS1 waaraan
sinds 2002 wordt gewerkt. Aerion voerde echter een
marktstudie uit onder 130 gebruikers van zakenjets
voor de lange afstand en ontdekte dat de minimale
eis tegenwoordig ligt bij grotere cabines en een
vliegbereik van 4.0005.000 nm (7.4009.200 km).
Volgens datzelfde onderzoek is er de komende twin
tig jaar behoefte aan zo’n 600 supersonische zaken
jets. Ook kwam naar voren dat een driemotorige va
riant de voorkeur verdiende boven de AS1 met Pratt
& Whitney Jt8Dmotoren van elk 87,2 kn. Er wordt
nu gezocht naar motoren met elk een vermogen van
66,7 kn.
De AS2 krijgt een lengte van 48,77 m bij een startge
wicht van 51,16 ton. De cabine wordt 9,14 m lang bij
een hoogte en breedte van respectievelijk 1,89 m en
2,23 m. Gemikt wordt op een maximale startrol van
2.286 m en een kruissnelheid van Mach 0.95 boven
gebieden waar supersoon vliegen taboe is. Daar
waar het wel mag, zal de snelheid oplopen tot Mach
1.41.6. De aanschafprijs zal rond de 100 miljoen
dollar liggen. Ondanks dit pittige prijskaartje hebben
de eerste vijftig ondertekenaars van een ‘Letter Of In
tent’ voor de AS1 hun voornemen voor de AS2 ge
handhaafd. Aerion heeft met de AS2 al windtunnel
proeven (lage snelheid) uitgevoerd en mikt nu op
2021 als het jaar van marktintroductie.
AirBus CorporAtE JEts
Een klant uit het MiddenOosten
bestelde bij Airbus Corporate
Jets (ACJ) een ACJ320. Het vlieg
tuig zal door Aviation Link wor
den beheerd en krijgt een VVIP
interieur met dertig zitplaatsen.
Aviation Link beheert al twee
ACJ319’s en een ACJ320. De
ACJ320 heeft een intercontinen
taal bereik maar kan ook wor
den ingezet op routes tussen Europese bestemmingen en het MiddenOosten.
ACJ liet een studie uitvoeren onder 250 miljardairs wereldwijd en ontdekte dat
de gemiddelde leeftijden van de superrijken in rusland (49 jaar), China (50
jaar), het MiddenOosten (61 jaar) en Amerika (66 jaar) aanmerkelijk verschil
len. Door diepteinterviews uit te voeren met 25 bedrijven die vliegtuigen behe
ren voor deze groep, werd tevens duidelijk dat jongere miljardairs hun weelde
graag showen terwijl oudere daarentegen meer hechten aan waarden en ge
woonten. Ook verschilt het gebruik van de vliegtuigen aanmerkelijk.
Om het deze doelgroep (nog) meer naar de zin te maken, krijgt de ACJ319 Ele
gance een modulair cabineconcept met ‘afgeplat’ cabineplafond voor nog meer
stahoogte. Daarnaast is voor widebodies van het type A330 en A340 het Gala
concept ontwikkeld. Dit voorziet in een groot aantal cabinevarianten die afge
stemd zijn op de behoefte van de individuele gebruiker. tot op heden zijn meer
dan 170 ACJ’s verkocht.
EmBrAEr
De EASA heeft Embraers Phenom 300
goedgekeurd voor steile naderingen
waarbij de naderingshoek 5,5 graden
bedraagt. Daardoor mag het toestel
landen op een aantal Europese lucht
havens als London City waarvoor der
gelijke ‘steepapproaches’ zijn vereist.
De Braziliaanse fabrikant toonde te
vens een lineup van alle leverbare za
kenjets, van de kleinste Phenom 100
tot de van de E190 afgeleide Lineage
1000. Publiekstrekker was het prototy
pe van de nieuwe Legacy 500. tijdens
de EBACE 2014 bestelde de Duitse
charteroperator Air Hamburg een der
de Legacy 600. De symbolische onder
tekening gebeurde voor de afwisseling
niet achter een tafel, maar met viltstift
op een model van de zakenjet. De
Duitsers vliegen inmiddels met twee
Legacy 600’s, een Phenom 300 en
twee Cessna’s van het type CJ2 en CJ3.
44-48_ebace2014.indd 45 16-06-14 16:29