42 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2014
iN thE picturE Door: Ben ullings, Aviation Photos international
Boeing 747. Hij werd snel eerste officier, gevolgd door een positie in de
linkerstoel van de Boeing 737. Sinds drie jaar is Van Dijck weer terug op
de 747, nu niet alleen als captain maar ook als Type Rating instructeur
en Type Rating Examinator.
PASSie
in de lichte luchtvaart ging Van Dijck lang geleden solo op de North
American Yale en vliegt nu al zo’n twintig jaar airshows. “Deze hobby,
nee noem het maar passie, kan alleen maar als je van het thuisfront vol-
ledige steun hebt”, zegt hij.
Hij is al twaalf jaar lid van het Fokker Four-team. in 2008 werd hij eige-
naar van een Yak-52 en medeoprichter van de Dutch ThunderYaks (DTY).
De Sukhoi kwam in 2011 als HA-YAT naar Nederland; in Spanje gekocht
van Ramon Alonso, die in 2007 wereldkampioen unlimited Aerobatics
was en Van Dijck ook ‘los maakte’ op de Su-29. Daarnaast kreeg hij in
Florida les van de beroemde Nickolay Timofeev en in België coaching
van Nicolas ivanof. Al die oefeningen baarden kunst, met als voorlopig
hoogtepunt de winst in de intermediate Klasse van het Nederlands kam-
pioenschap in 2012. Bovendien behaalde Van Dijck in de ‘English Trophy’
de hoogste score van alle klassen. Ooit hoopt hij aan een Europees of
zelfs wereldkampioenschap Advanced Aerobatics te kunnen meedoen.
Naast het verzorgen van solo-displays op airshows gaat de Sukhoi bin-
nenkort, samen met de drie Yak-52-toestellen van het DTY-Demo Team,
ook in formatie aerobatics laten zien.
echt beeSt
Makkelijk te vliegen is de Su-29 zeker niet, mede door het gyroscopi-
sche effect van de grote propeller. “Het is echt een beest”, zegt Van
Dijck, “maar ze oogt goed en heeft een prachtig geluid. Alles op en aan
de kist is doelgericht gemaakt. En oersterk, want het buizenframe is van
roestvrij staal, het onderstel van titanium en de vleugels hebben bij
proeven belastingen tot 23,5 G doorstaan!” Bij aerobatics zijn +12G en
-10G de limieten.
De Sukhoi kreeg de ‘KAH’-registratie omdat de broers van Van Dijck
hem de bijnaam ‘Big Kahuna’ gaven. in het Hawaiiaans betekent dit dat
je in veel dingen erg goed bent. in vliegen is Van Dijck dat zeer zeker,
wat tijdens de fotosessie ruimschoots werd bewezen.
Met dank aan Hans Hollink voor het fraaie formatiewerk en de loopings in
de Yak-52, en aan Stephen van Dijck voor alle support en informatie.
SuKhoi Su-29 in het Kort
passagiers/bemanning 2
Motor Vedeneyev M14pF, 400 pk
Lengte 7,20 m
hoogte 2,88 m
Spanwijdte vleugel 8,20 m
Leeggewicht 760 kg
Max. startgewicht 1.220 kg
Max. snelheid 325 km/h (level)
Kruissnelheid 230 km/h
Klimsnelheid 1.000 m/min
Vliegbereik 1.200 km
Detail van de roestvrijstalen ‘kooi’.Aparte titanium wielpoten.
Slippend binnenkomen om zicht op de baan te houden.
39-40-41-42_inthepicture.indd 42 16-06-14 16:29