In the picture
39 Sukhoi-29 PH-KAH
Columns
7 Column Lining Up Jan Cocheret
21 Column Touch and go Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
34 Simulator Luchthaven Berlin Brandenburg
35 Solo mio Linda van Straalen voor het eerst solo
62 Analyse door Hans Heerkens
73 Register Wijzigingen in Nederland
77 Last minute Arke #dreamcatcher
Airshow
58 ILA 2014
Analyse
52 Wat is de prijs van vrijheid?
Historie
26 Vliegveld Hoogeveen Van airstrip tot echt vliegveld
68 Bell XV-3 Voorouder van de V-22 Ospray
Industrie
20 Aircraft Solutions Uitgebreid aanbod helikopteronderhoud
30 Aero-East-Europe Fabrikant zet Servië weer op de kaart
44 EBACE 2014 Seinen staan weer op groen
Militair
50 A7 Corsair II Griekse luchtmacht neemt afscheid van icoon
Ongevalanalyse
74 Vermiste vliegtuigen Hoe kan dat met de huidige techniek?
On the job
22 Ciar Sekander van Holstein Helpende met een Mi-8
Ontwikkelingen
36 Rud Aero Ambitieuze nieuwkomer
66 Seadragon Amfi bische toestellen zijn ‘in’
67 Blue Whale Chinese tiltrotor
Pilot report
16 Grob G120TP (R)evolutionaire trainer
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
58 Het is uitermate pijnlijk dat de nieuwe lucht-
haven ‘Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt’ nog
steeds niet in bedrijf is. Want twee jaar geleden werd
de ILA Berlin Air Show 2012 naar het najaar verscho-
ven om deze te laten samenvallen met de opening van
het nieuwe vliegveld. In 2014 lieten de exposanten en
bezoekers zich echter niet afschrikken door de huidige
stand van zaken.
In dit nummer: Het laatste luchtvaartnieuws uit Genève en Berlijn
26 Het is dit jaar precies vijftig jaar geleden
dat een stuk land even ten oosten van Hoogeveen
offi cieel werd omgedoopt tot ‘openbaar luchtvaart-
terrein voor nationaal luchtvaartverkeer’. Het vlieg-
veld Hoogeveen was geboren waardoor het tot dan
toe als airstrip gebruikte grasveld de rechten kreeg
van een echt vliegveld.
30 Soms ontstaat lucht-
vaartindustrie op plekken waar je
het niet verwacht. Neem bijvoor-
beeld Aero-East-Europe. Deze Ser-
vische fabrikant timmert momen-
teel behoorlijk aan de weg met
de Sila 450C. De bakermat van
deze pronte tweezitter-microlight
bevindt zich in Kraljevo, op een
dikke twee uur rijden ten zuidwes-
ten van Belgrado.
www.pilootenvliegtuig.nl
Deze maand
52 In de achterliggende maanden is zichtbaar geworden hoe de
Russische politieke koers de balans in een ander land volledig kan ver-
storen. Toch was Oekraïne een groot land met een sterke legermacht
na de vorming van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. Welke
lessen kunnen uit deze ontwikkelingen worden getrokken zodat in het
Westen niet dezelfde fouten worden gemaakt?
4 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2014
04-05_inhoud.indd 4 17-06-14 10:11