Pagina 32 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2014

32 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2014
INDuStrIE Door: Ruud Vos
aero-east-europe
Het oprichtingsverhaal van Aero-East-Europe is opmerkelijk. Oprichter en
helikopterpiloot Milorad Matic’ (1972) besluit op enig moment bij het
italiaanse Aeroandina een MXP Tayrona te bestellen. Ondanks talloze
toezeggingen blijft de levering van het vliegtuig uit. uiteindelijk komt Ma-
tic’ erachter dat Aeroandina de vliegtuigen niet in italië maar in Colombia
laat bouwen. De kwaliteit laat echter te wensen over waarna de onderne-
mende Serviër besluit het (productie)heft maar in eigen hand te nemen.
Nadat Matic’ licentierechten voor de MXP heeft verworven, richt hij
Aero-East-Europe op en begint hij in 2006 in Kraljevo met de productie
van de MXP 140, 150, 155 en 158. De toestellen worden mede dank-
zij de Short Take Off landing (STOl) eigenschappen goed ontvangen.
Dankzij flaperons en slats vliegt het toestel al na een startaanloop van
amper dertig meter, terwijl een landingsrol van vijftig meter de gewoon-
ste zaak van de wereld is. Bovendien blijkt de MXP om de drie assen
een stabiel platform te zijn, en kruist het toestel bij 75% motorvermo-
gen 97 kts (180 km/h) bij een overtreksnelheid van 24 kts (45 km/h).
Tussen 2006 en 2013 zijn ongeveer honderd Servische MXP- varianten
gebouwd terwijl er via Aeroandina slechts dertig werden geleverd.
sila
Rond 2010 gaat het roer om als Matic’ besluit op basis van de MPX een
ander vliegtuig te ontwikkelen. in nauwe samenwerking met zowel de
luchtvaartfaculteit van de universiteit van Belgrado (professor zlatko Pe-
trovic) als de technische faculteit in Kraljevo wordt een nieuwe vleugel
met NACA 5417-profiel ontwikkeld. Deze vleugel vormt de basis voor de
Serbian industry of light Aircraft (SilA) 450C (Cruiser), 750 (Medical
Transport en Heavy Duty) en vierpersoons 950C (Cruiser), die kunnen
worden uitgerust met motoren van Rotax (912, 914) of lycoming (O-
320). De getallen in de typeaanduiding slaan hier op het MTOW van de
toestellen: ulM, VlA en GA.
De 750 wordt aangeboden voor minder dan € 120.000. Het toestel le-
vert de beste prestaties met een 160 pk sterke lycoming O-320 voor
het brandschot. Het toestel wordt opgegeven voor een kruissnelheid van
100-110 kts (185-205 km/h) bij een Vne van 127 kts (235 km/h) en
een vliegbereik van 428 nm (800 km).
De 900C is feitelijk een zwaarder uitgevoerde 750, die onder jAR Part
21-eisen is gebouwd. Voor deze vierzitter is een kruissnelheid van 84-
127 kts (156-235 km/h) voorzien bij een vliegbereik van 437-671 nm
(800-1240 km); dit afhankelijk van het gekozen motor type.
sila 450c
Als zich mogelijkheden voordoen de Sila 450C zowel in Duitsland als in
Frankrijk aan de man te brengen, wordt alles op alles gezet het toestel
daar geaccepteerd te krijgen als ultralight. Omdat er in Servië geen on-
derscheid gemaakt wordt tussen GA-vliegtuigen en ultralights, is de
schouderdekker gebouwd als viel deze onder de jAR VlA part 21- en
23-regelgeving. De hiermee samenhangende kwaliteit is dusdanig hoog
Productiecapaciteit? jaarlijks vijftig vliegtuigen.
Deze Sila 450C is bestemd voor een Servische klant.
invliegen gebeurt op Kraljevo Airfield.Voorbereiding voor de plaatsing van een Rotax-blok.
Matic’ demonstreert de lighouding in de 750MT.
30-33_aeroeast.indd 32 16-06-14 16:27