PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2014 31
centie mochten worden vervaardigd. in datzelfde jaar werden ook zestien
afgebouwde Ka-2- en Ka-3-varianten besteld die in april 1939 geleverd
werden. Omdat het steeds moeilijker werd goede motoren in Duitsland te
kopen, werden Franse Gnome-Rhône Mistral Major-aandrijfbronnen be-
steld. Maar de Fransen stelden de prestaties van deze 870 pk sterke aan-
drijfbronnen te rooskleurig voor, waardoor de beloofde kruissnelheid van
420 km/h op een vlieghoogte van 3.850 m niet kon worden waarge-
maakt. Ook de constant speed propellers voldeden niet aan de verwach-
tingen waarna geëxperimenteerd werd met propellers afkomstig van Piag-
gio Aero en Ratier. uiteindelijk leverde Duitsland zegge één compleet
afgebouwde en uitgeruste Do 17 af. Voor de overige toestellen moest
leentjebuur worden gespeeld bij België (7,9 mm machinegeweren) en
Tsjechië (camera’s). Ook werd aangeklopt bij Telefunken voor radiosets. Al
met al zagen in Kraljevo zeventig Do 17’s het levenslicht. in 1941 werden
de fabrieken tijdens Duitse bombardementen echter met de grond gelijk
gemaakt. Daarna blijft het lange tijd stil op luchtvaartgebied.
MilORAD MATiC’ zET SERViË WEER op luchtvaartkaart
De Breguet Br.19 werd in licentie vervaardigd. (Foto: collectie Postma) Er zijn in Kraljevo zeventig Do 17’s in licentie gebouwd.
testen
De Sila 450C werd begin 2013 aan een extreem testregime onder-
worpen. Daarbij werd een tamelijk uniek ‘martelwerktuig’ ingezet
om de sterkte van de vleugels te testen. Nadat op enig moment
3,5 ton gravel op de vleugels lag, werden deze niet alleen gelijktij-
dig getordeerd maar werd de vleugel ook nog eens naar achteren
getrokken.
Ook het horizontale stabilo ontkwam niet aan de kritische blik van
de keurmeesters en moest op enig moment een gewicht van 600
kg aan elke kant zien te doorstaan. Bij de cockpit eenzelfde ver-
haal. Matic’ (rechts op de foto) bekijkt met het testteam de resulta-
ten van de ‘ultimate loadtests’. Conclusie: de Sila 450C overleeft
zelfs krachten die in de lucht nooit op zullen treden.
(Foto’s: Aero-East-Europe)
30-33_aeroeast.indd 31 16-06-14 16:27