Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 07-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2014 27
Alouette ii’s van de SAr-reddingsdienst van de Koninklijke luchtmacht
(Klu) werden door lichtwerk onder handen genomen.
Op 15 december 1964 werd het vliegveld Hoogeveen officieel aange-
wezen als openbaar luchtvaartterrein voor nationaal luchtvaartverkeer.
lange tijd zou Hoogeveen een primitief vliegveld blijven zonder moge-
lijkheid om te tanken, zonder onderhoud- of reparatiefaciliteiten, zonder
hangar voor motorvliegtuigen en zonder douanefaciliteiten voor de af-
handeling van buitenlandse vluchten.
Het enige motorvliegtuig dat zijn thuisbasis op Hoogeveen had, was in
de jaren zestig de Beechcraft Musketeer PH-MuS, een eenmotorig
sportvliegtuig waarmee de directeur van de NV lichtwerk, ir. De Vries,
zijn zakenvluchten maakte. in 1966 vestigde zich de eerste vliegclub op
Hoogeveen: de door een lichtwerk-medewerker opgerichte Zweefvlieg-
club Hoogeveen (ZCH) die in maart 1967 met zijn activiteiten begon.
tot 1970 was de Zweefvliegclub Hoogeveen de enige vaste gebruiker
van het vliegveld. in dat jaar maakte het ‘Para Centrum Noord’ het
Hoogeveense vliegveld tot zijn thuishaven. twee jaar later vestigde zich
de eerste ondernemer op het veld: Piet Olde met zijn bedrijf Air Stich-
ting Hoogeveen. De belangrijkste activiteit van Olde’s bedrijf was recla-
meslepen, maar er werden met de Cessna 172 PH-HGV ook parachutis-
ten gedropt van het Paracentrum Noord. langzamerhand veranderde de
airstrip in een echt vliegveld.
verhArde bAAn?
Eind jaren zestig, begin jaren zeventig groeiden de bomen economisch
gezien nog tot in de hemel. En dat was ook duidelijk te merken aan de
manier waarop er in de Hoogeveense gemeenteraad over het vliegveld
werd gesproken. Omdat geluidseisen voor vliegtuigen en vliegvelden
vrijwel nog niet bestonden en er bovendien geld genoeg was, werden er
in 1971 serieuze plannen gemaakt om de grasbaan in te ruilen voor een
verharde baan, zodat er ook zakenjets op Hoogeveen zouden kunnen
landen. Een en ander was noodzakelijk, zo vond men toen, om nog
snellere industriële contacten te kunnen onderhouden.
Maar de economische crisis van 1973 gooide roet in het eten en de
plannen voor een verharde baan belandden in de ijskast. Als troostprijs
werd de grasbaan in 1979 wel verlengd tot 1.200 m, waardoor er voort-
aan ook wat grotere vliegtuigen (zwaarder dan 5.000 kg) konden landen.
in het midden van de jaren zeventig maakte Hoogeveen kennis met een
tot dan toe onbekend verschijnsel: discussies over vliegtuiglawaai. Die
kwamen goed op gang tijdens de voorbereidingen van het vliegfeest dat
op 17 mei 1975 op het vliegveld zou worden gehouden ter gelegenheid
van het 350-jarig bestaan van Hoogeveen. Kon er bij een vliegfeest in
1970 nog zonder al te grote problemen een NF-5 straaljager van de Klu
een daverende demonstratie geven boven het veld, in 1975 was het uit
met de pret. De gemeenteraad weigerde toen om toestemming te geven
voor een demo van het F-16-prototype. Sindsdien is het gebeurd met de
optredens van straalvliegtuigen boven Hoogeveen.
brAnd
Op maandagavond 8 oktober 1973 omstreeks zeven uur gebeurde iets
dat niemand op het anders zo vreedzame vliegveld Hoogeveen voor
mogelijk had gehouden. in de hangar van de Air Stichting brak een
brand uit die leek te zijn aangestoken. Het vuur begon in het middelste
van de drie in de hangar opgestelde vliegtuigen en sloeg toen over naar
de ernaast staande Piper en Cessna. De drie toestellen moesten als ver-
loren worden beschouwd, terwijl de hangar zwaar beschadigd werd.
Al snel begonnen er geruchten de ronde te doen over brandstichting. Er
zouden in de periode voor de brand meldingen zijn binnengekomen
van onbekenden die met brandstichting dreigden. Er zouden op de
plaats van de brand door de politie ook sporen (een lont?) zijn gevon-
den die op opzet duiden. Er werd door De telegraaf zelfs een link ge-
HOOGEVEEN: VAN AirStriP tOt echt vliegveld
Vier Alouettes voor de hal van de NV lichtwerk. De drie exemplaren links zijn
geassembleerd in Hoogeveen; rechts een door lichtwerk gereviseerde SAr-heli.
(Foto: Fokker)
Deze twee Piper Cubs waren in januari 1964 de eerste vliegtuigen die landden
op vliegveld Hoogeveen.
liefst acht reclameslepers vliegen op een zomerse dag in de tachtiger jaren bo-
ven Hoogeveen op weg naar hun thuisbasis. tegenwoordig mag dit niet meer.
De unieke, 1.200 m lange grasmat, gezien vanuit de DDA Dakota
26-28_hoogeveen50.indd 27 16-06-14 16:26