PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2014 23
wens tijdens mijn elfde vlieguur al een motorstoring voor mijn kiezen.
Het was mijn eerste overland-solo daar, en die eindigde dus met een
autorotatie in een besneeuwd afgelegen weiland. Achteraf bleek het een
wonder dat die autorotatie nog mogelijk was, de schade was groot.
Heerlijk veilig, zo’n helikopter.”
russisch
in Zweden trof hij een letse medestudent, die de opleiding deed alvo-
rens aan de slag te kunnen bij GM Helicopters in letland, een operator
die met Mi-8’s wereldwijd opereert voor de Verenigde Naties. Van Hol-
stein: “Dat leek me wel wat. ik ging op sollicitatie. Dat was een wat uit-
zonderlijk proces. Met de directeur ging ik op een quad een survival-
tocht doen. Hij wilde zien hoe ik me hield in zulke omstandigheden.”
Van Holstein werd aangenomen, maar toen bleek dat hij geen woord
van het Russische Pilot Operating Handbook begreep, kwam er een kink
in de kabel. “ik kreeg een maand. Daarna moest ik terugkomen en het
POH kunnen lezen, begrijpen én uitleggen. En dan zou ik mee naar Afri-
ka mogen. Het hoofd opleidingen van GM Helicopters geloofde niet dat
me dit zou lukken, en legde er een wedje op met de directeur. Om een
fles sterke drank natuurlijk.”
Van Holstein ging echter aan de slag met een lerares Russisch in let-
land. “Samen met Stalina worstelde ik me door het handboek. Het
werd een gezamenlijke uitdaging, en zonder haar was dat me nooit
gelukt.”
een bAAn!
Een maand later keerde Van Holstein terug. Hij las het handboek voor
tot aller tevredenheid, maar het hoofd opleidingen voelde zijn verlies
aankomen en vroeg om een uitgebreide walk-around. in het Russisch.
Het lukte hem ook om deze proef te doorstaan. Hij mocht gaan begin-
nen aan de typetraining voor de meest gebruikte helikopter ter wereld.
“Daarvoor moest ik anderhalve maand naar Oekraïne. Gevlogen werd er
nauwelijks. ik zat vijf dagen per week in een klaslokaal. Theorie, allemaal
in het Russisch natuurlijk.”
De Mi-8 is een tweemotorige helikopter met verbazingwekkende capaci-
teiten, zegt Van Holstein. “in Afrika zeulen we met veertig graden twee
ton aan cargo of rijst en graan rond. Het toestel is van Russische makelij.
En je kunt veel van die Russen zeggen, maar wat luchtvaart betreft heb-
ben ze de zaken goed voor elkaar.” Van Holstein vertelt dat de Verenigde
Naties enkel met Mi-8 helikopters willen opereren. Veelzeggend.
HElPENDE MET DE MAchtige Mi-8
In de serie ‘On the job’ laten we piloten
aan het woord over hun dagelijkse
werk in de cockpit.
naam: Ciar Sekander van
Holstein
geboortedatum: 1 juli 1990
opleiding: PPL (H)
northampton
Sloan Helicopters
CPL (H) northern
Helicopters
Vliegt: Mi-8 bij GM Helicop-
ters in Letland
De cockpit is, net als de rest van de Mi-8, ruim bemeten.
Van Holstein kreeg theorieles in Oekraïne. De Mil Mi-8 in donker Afrika.
22-23-24_onthejob.indd 23 16-06-14 16:26