18 PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2014
PIloT REPoRT Door: Gert Post en Ruud Vos – Foto’s: Grob Aircraft
Ook india stond hoog op het verlanglijstje van Grob. in dat land moeten
75 Deepak-trainers worden vervangen. Door met een G120TP en een be-
geleidende Cessna Caravan naar dat land te vliegen (een retourvlucht van
meer dan 25.000 km) kon de betrouwbaarheid van de trainer in 2011 al
worden aangetoond. india gunde de order uiteindelijk aan Pilatus.
Vliegen
De cockpit oogt niet alleen overzichtelijk, maar is ook opvallend ruim
dankzij de bolvormige cockpit. inzittenden worden daardoor niet snel
belemmerd in hun bewegingen. Voor ‘het geval’ dat, kan worden terug-
gevallen op een aan de stoel bevestigde parachute. De conventioneel
uitgevoerde stoelen zijn in de lengterichting verstelbaar, wat ook geldt
voor de roerpedalen.
Grob-testpiloot en ‘spin doctor’ uli Schell heeft er duidelijk zin in van-
daag. je merkt aan alles dat hij dit vaak en graag doet. Tijdens het taxiën
is hij druk in de weer met voeten en ook tijdens de start moet hij duide-
lijk de torque handelen. De startaanloop bij 95% TQ (torque) is een
constante schop in de rug. Na ongeveer 400 m komt de TP los bij on-
geveer 75 kts (139 km/h) om vervolgens met 3.000 ft/min (915 m/
min) te gaan klimmen. De optimale klimsnelheid ligt daarbij rond de
120 kts (222 km/h). De snelheid waarbij het landinggestel naar binnen
(en buiten) mag, ligt bij 140 kts (259 km/h) terwijl de flaps bij 160 kts
(296 km/h) naar binnen moeten. Als Schell vindt dat hij hoogte genoeg
heeft, wordt na een flinke bocht de neus naar beneden gezet. De daar-
opvolgende looping maakt duidelijk dat er sprake is van enorme overpo-
wer. Ook boven in het topje sleurt de turbine het toestel er stevig door-
heen.
‘My controls’
Wanneer de controls zijn overgedragen, blijkt de TP heerlijk te sturen.
Er is daarbij sprake van een gezonde druk op de stuurorganen die
perfect weergeven wat je aan het doen bent: licht waar het licht
moet zijn, zwaarder als sprake is van toenemende G-krachten. Op
pakweg 1.500 ft (457 m) schieten bij 220 kts (407 km/h) de dorpjes
vlot onder je door. Het uitstekende zicht door de voorruit maakt
indonesië bestelde achttien G120TP’s met opties op nog eens acht.
Opvallend korte MT-Propellerbladen. (Foto: Ruud Vos)
uitermate wendbaar tussen +6/-4G.
(Foto: Ruud Vos)
in de cockpit Cobham/Chelton Flight Systems iDu-680. Opvallend: rechts geplaatst PFD, links motorinstrumenten. (Foto: Ruud Vos)
16-19_grob120tp.indd 18 16-06-14 16:24