PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2014 17
Vtt
in deze Virtual Tactical Trainer (VTT) simulator kunnen vrijwel alle militai-
re scenario’s de revue passeren: van het selecteren van benodigd wa-
pentuig tot het ontwijken van inkomend vijandelijk vuur of raketten. Dit
kan worden getraind met toepassingen als Virtual Radar (inclusief Virtual
Radar Warning Receiver), een Tactical Situation Display, een Virtual Sto-
res Management Display en Activation Panel. Deze mogelijkheden kun-
nen worden ‘overgetild’ naar de Cobham-displays in de echte cockpit,
waardoor de scenario’s meer dan realistisch kunnen worden getraind en
de vorderingen achteraf kunnen worden geëvalueerd.
KostenbesParend
Hiebeler wijst op nog een voordeel: “Wie op enig moment in het ouder-
wetse traject wordt ‘afgetest’, gaat door naar de helikopter- of vrachtop-
leiding. Maar ook daar kunnen nog steeds de vruchten van de Grob-be-
nadering worden geplukt. Want de TP leent zich ook voor het trainen
van het Multi Crew Cooperation (MCC) concept omdat de piloten naast
elkaar zitten. Reken maar uit hoeveel besparing dat oplevert door niet
gevlogen uren en uitgespaard onderhoud van dure helikopters of trans-
portvliegtuigen. Die mogelijkheid opent bovendien perspectieven voor
digitale simulatie waarop we anticiperen door het aanbieden van een si-
mulatieopleidingsplan. Dit plan past zich aan de leerling aan en niet – zo-
als gebruikelijk – andersom.”
Hiebeler, met ruim twintig jaar vliegtuigverkoopervaring, was bij zijn aan-
treden in 2009 bijna 270 dagen onderweg om grip te krijgen op de
wensen en behoeften van potentiële klanten. “Dat zijn er tegenwoordig
nog zo’n 52 per jaar, maar dat is de consequentie van de bijna twintig
projecten waar we momenteel aan werken.”
exPort
De aanpak lijkt te werken. Zo bestelde indonesië eind 2011 achttien
G120TP’s met opties op nog eens acht. Daarvan werden de eerste vier
toestellen eind mei 2013 geleverd. De Argentijnse luchtmacht bestelde
er vervolgens tien met opties op nog eens vijf (waarvan de eerste vier in
september 2013 geleverd). Ook de Braziliaanse luchtmacht lijkt belang-
stelling te hebben voor het toestel getuige een aantal Braziliaanse pilo-
ten die in Mattsies met het toestel vlogen en zich over de nieuwe
Cobham-cockpit van de G120TP lieten voorlichten.
Want de Elbit-configuratie maakt plaats voor een Cobham/Chelton Flight
Systems iDu-680. Beide vliegers krijgen daarbij de beschikking over
twee hogeresolutieschermen die zowel als primair als als multifunctio-
neel display kunnen dienen De hierop gepresenteerde informatie kan al
naargelang de trainingsbehoefte opgebouwd worden: van eenvoudig tij-
dens elementaire training, tot complex wanneer missies geoefend moe-
ten worden.
De Argentijnse luchtmacht bestelde tien TP’s met opties op nog eens vijf.
Veelvuldig gebruik van koolstofvezel. Effectieve flaps. (Foto’s: Ruud Vos)
16-19_grob120tp.indd 17 16-06-14 16:24