PILOOT EN VLIEGTUIG juli 2013 17
Maar dat blijkt dus niet het geval. Het waar-
om wordt duidelijk tijdens een gesprek met
Pilatus-directeur Oscar J. Schwenk kort na de
introductie. “Begrijp me goed”, steekt
Schwenk van wal, “ik acht Burkhart Grob bij-
zonder hoog! Hij is net als ik een technicus
in hart en nieren die staat voor zijn productie.
Maar nadat de Duitse overheid mij na het
faillissement van Grob het SPn-project met
subsidie aanbood, heb ik een club van veer-
tig mensen drie weken lang op Grobs com-
posietproject laten studeren. Na afloop van
die studie was de conclusie glashelder: niet
doen. Ik zou het hele project voor nog geen
dollar willen hebben! Waarom niet? Omdat
Grob geen productierijpe prototypes bouwde
en ook niet over de noodzakelijke mallen be-
schikte”.
Het afketsen van het SPn-project deed
Schwenk besluiten met een ‘clean sheet’ ont-
werp te beginnen. Hoewel composietbouw
even werd overwogen, werd uiteindelijk toch
voor traditioneel vliegtuigaluminium gekozen:
“We willen een duurzaam, solide en betrouw-
door: ruud Vos – Foto’s: Pilatus aircraFt
Klantenwens: “Geef ons een jet met short field-eigenschappen.”
Er komen meerdere cabineopties beschikbaar.
Williams FJ-44A-turbofans.
Klantenwens: “Geef ons een grote vrachtdeur.”
Oscar J. Schwenk ziet volop kansen.
16-19_pilatuspc-24.indd 17 17-06-13 15:56