78 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2011
Het is een vrieskoude en bewolkte don-
derdagmiddag in New York. Op het vliegveld
LaGuardia staat een USAirways Airbus A320
klaar voor vertrek. De gezagvoerder heet de
150 passagiers welkom aan boord: “A quick
hello from the cockpit crew, this is fifteen forty
nine bound for Charlotte. It’s a nice day for
flying, be at thirty eight thousand feet mostly
smooth about an hour and forty five minutes
takeoff to landing, welcome aboard.”
Maar vlucht US1549 zal nooit in Charlotte
aankomen.
De cockpitbemanning bestaat die dag uit
twee ervaren vliegers. Gezagvoerder is Chesley
‘Sully’ Sullenberger. Hij begon zijn loopbaan bij
de US Air Force als vlieger op de F-4 Phantom.
In 1980 maakte hij de overstap naar de bur-
gerluchtvaart en vliegt al die tijd voor US Air-
ways en diens voorlopers. Met meer dan
19.000 vlieguren is hij een zeer ervaren piloot.
Ook de copiloot, Jeffrey Skiles, heeft een goe-
de staat van dienst met meer dan 15.000
vlieg uren. Op de A320 is hij echter nieuw. Hij
heeft nog maar net zijn training voor de A320
afgesloten en het is zijn eerste dag als vol-
waardig copiloot op de A320. Op de vlucht
naar Charlotte is hij ‘pilot flying’ en bestuurt
het vliegtuig. Gezagvoerder Sullenberger doet
onder andere het radiocontact.
De verkeersleider van LaGuardia geeft toe-
stemming om op te stijgen van baan 4. Om
15:25:33 is het vliegtuig los van de grond. De
Op 15 januari 2009 maakt een US Airways Airbus A320 een
noodlanding in de Hudson rivier, kort na de start van New York-
LaGuardia Airport. Door een vogelaanvaring vallen beide moto-
ren uit. Alle 155 inzittenden overleven het ongeval.
A320 landt in Hudson
na vogelaanvaring
DOOR: HARRO RANTER, THE AVIATION SAFETY NETWORK
ongevalanalyse
De eerste passagiers klimmen op de vleugels en de noodglijbanen. (Foto: Greg L)
78-81_Ongeval A320 14-06-11 11:34 Pagina 78